AP: Aantal privacyklachten blijft zorgwekkend hoog

nederlanders Privacy First Privacy Awards

Het aantal privacyklachten dat binnenkomt bij de Autoriteit Persoonsgegevens staat op ‘een zorgelijk hoog niveau’. Dat zet de Autoriteit Persoonsgegevens in een brandbrief.

Intussen is de wachtrij onwaarschijnlijk hoog. Er zijn 9.800 wachtenden en veel te weinig personeel. Na een explosieve groei in 2019 blijft het aantal privacyklachten in 2020 op hetzelfde niveau steken. De AP ontving in 2020 maar liefst 25.590 klachten over de mogelijke misstanden met persoonsgegevens.

Met 25.590 klachten uit binnen- en buitenland lag in 2020 het aantal op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019. In dat jaar kreeg de AP 27.850 privacyklachten binnen. Dat was het jaar dat het aantal klachten groeide met79 procent. In 2018 kreeg de AP nog 15.600 klachten binnen.

Klachten over coronavirus

Een deel van de klachten had te maken met het coronavirus. Bijvoorbeeld over werkgevers die de temperatuur van werknemers opnamen of coronatesten afnamen bij werknemers. Maar ook scholen en universiteiten die digitaal surveilleerden bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten telecomdata over hun klanten te delen.

Daardoor bracht de AP bijvoorbeeld een kritisch advies uit over het voornemen van het kabinet om het delen van telecomdata in de strijd tegen corona mogelijk te maken. Inmiddels heeft de Tweede Kamer deze wet controversieel verklaard en mag het demissionaire kabinet de wet niet doorzetten.

Boetes en achterstand

De meeste onderzoeken die de AP uitvoert zijn naar aanleiding van binnengekomen klachten. Bijvoorbeeld het onderzoek naar de Belastingdienst. En ook de onderzoeken die leidden tot boetes voor het ziekenhuis OLVG, Bureau Krediet Registratie (BKR) en een bedrijf dat onrechtmatig vingerafdrukken van zijn personeel verwerkte voor tijdregistratie.

Slachtoffers hebben na een privacyovertreding recht op hulp, maar de AP heeft te weinig mensen om iedereen goed te helpen. Het duurt gemiddeld 6 maanden voordat de AP kan beginnen met de behandeling van een klacht.

“Zo’n cijfer is natuurlijk abstract, maar de verhalen daarachter zijn pijnlijk concreet’, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. ‘Achter elke klacht kan een drama schuilen, met per geval vele slachtoffers. Ons onderzoek naar de Belastingdienst bijvoorbeeld begon met een melding van iemand die zei: “Ik heb het gevoel dat ik op het verkeerde lijstje sta.”’

“Toen wij daar onderzoek naar deden, bleek dat de Belastingdienst persoonsgegevens op een discriminerende manier verwerkte. Die klacht was het topje van een ijsberg. En vorig jaar klopten dus weer tienduizenden mensen bij ons aan met klachten over organisaties die zich niet aan de wet hielden. Dit blijvend hoge aantal klachten is uiterst zorgwekkend”, aldus Wolfsen.

‘Die achterstand is pijnlijk’, zegt Wolfsen. ‘Stel je voor dat jij onterecht op een lijstje gezet bent waardoor je geen lening meer kunt krijgen, dat jij online aan de schandpaal genageld bent of dat jouw medische gegevens op straat liggen. Dan kun je niet een half jaar wachten in een rij met 9.800 anderen.’

Lees ook:

Gerelateerde berichten...