Bedrijfsleven blijkt wendbaar in coronacrisis en zet vol in op digitalisering

digi vingerafdruk

Maar liefst 86 procent van het bedrijfsleven is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is tijdens de coronacrisis. Vooral als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. Tegelijk zijn de belangrijkste barrière om ermee te starten zorgen over IT-beveiliging.

Dat blijkt uit de vierde Monitor Digitale Transformatie 2021 onder ruim 1.100 respondenten van bedrijven met verschillende groottes en uit diverse sectoren. Dit jaarlijkse online onderzoek in opdracht van KPN geeft een beeld van de manier waarop ondernemingen in ons land tegen digitale transformatie aankijken.

Ditmaal keken de onderzoekers ook naar de invloed van COVID-19. Het aantal bedrijven waar digitalisering hoog op de agenda staat, groeit. Nagenoeg 60 procent van de bedrijven geeft digitalisering veel of zelfs topprioriteit. In 2020 was dat nog 53 procent. Bij bijna de helft van de bedrijven versnelde het digitaliseringsproces.

Wendbaarheid

Het onderzoek vond plaats in twee doelgroepen: verantwoordelijken voor digitale transformatie (617 respondenten) en werknemers (525 respondenten). Beide groepen kregen de vraag of ze verrast waren over de wendbaarheid van hun bedrijf tijdens de coronacrisis. 86 procent van de verantwoordelijken was positief verrast over het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. Dat heeft de wendbaarheid vergroot.

79 procent van werkend Nederland sloot zich daarbij aan. Anderzijds maakte de coronacrisis bij 81 procent van de digitaliserende bedrijven in korte tijd zichtbaar welke digitale vaardigheden en ICT-infrastructuur bij organisaties niet op orde zijn om succesvol te blijven.

Vooral het midden- en kleinbedrijf moest onder invloed van COVID-19 het zakelijk model aanpassen. Meer dan 80 procent van de mkb-bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie heeft het bedrijfsmodel aangepast door de pandemie. Een op de vier kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) ontwikkelde nieuwe producten en diensten en nieuwe doelgroepen en markten aangeboord.

Vergeleken met de hele grote ondernemingen kwam het in het mkb veel vaker tot dit soort veranderingen. Wat ook opvalt is dat bijna één op de vier bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie het bedrijfsmodel heeft aangepast door duurzamer te gaan werken. Verder nam de inzet van digitale marktplaatsen toe. Dit gebeurde vooral in de groot- en detailhandel en in de horeca.

Zorgen

De belangrijkste barrière om te starten met het proces van digitale transformatie zijn ook dit jaar zorgen over IT-beveiliging. Daarnaast zijn andere prioriteiten en beperkingen door verouderde IT redenen om de stap naar digitalisering uit te stellen. Ook als bedrijven gestart zijn met hun digitale transformatie blijven zorgen over IT-beveiliging een grote uitdaging, vooral in het mkb-segment.

Op 22 april vindt voor de zesde keer het evenement The Digital Dutch plaats, net als vorig jaar geheel online. Daarin nemen Marieke Snoep en Jim Stolze ondernemend Nederland mee achter de schermen van ‘het netwerk van Nederland’ en staan zij met klanten, partners en experts stil bij de kansen die digitalisering biedt voor Nederland.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...