Onderzoek Webroot: Babyboomers zijn het beste op de hoogte van online gevaren

Webroot, leverancier van slimme endpoint antivirusoplossingen, heeft een onderzoek gedaan naar hoe verschillende generaties reageren op grootschalige datalekken die in de media veel aandacht krijgen.

Webroot bekeek of deze datalekken zorgden voor een grotere bewustwording van online gevaren, en of men meer beveiligingsmaatregelen ging nemen. Uit het onderzoek blijkt dat Generatie Z (18-24 jaar) het meest bereid is om een hacker losgeld te betalen in ruil voor het decoderen van de versleutelde data.

Millennials (25-34 jaar) maken zich meer dan andere generaties zorgen over het verlies van privéfoto’s door een cyberaanval. Opvallend is dat Babyboomers (60+) uitstekend scoren als het gaat om onbetrouwbare emailberichten. Maar liefst 94,2 procent heeft het afgelopen jaar geen verdachte berichten doorgestuurd.

Webroot ondervroeg ruim 2.000 thuisgebruikers naar hun kennis en activiteiten op beveiligingsgebied. Uit de antwoorden bleek dat gebruikers van alle leeftijden een paar goede gewoontes hadden aangeleerd (zoals niet op links in berichten van onbekende afzenders klikken). Desondanks is er sprake van hiaten in hun bewustwording. Deze houden voornamelijk verband met ransomware.

Bij een ransomware-aanval versleutelen of vergrendelen hackers de bestanden van gebruikers om hen vervolgens om losgeld te vragen. Als het slachtoffer niet betaalt, kunnen de bestanden voor altijd verloren gaan. Er is echter geen garantie dat slachtoffers na het ophoesten van losgeld opnieuw toegang tot hun bestanden krijgen. Hoewel er steeds meer berichten over ransomware-aanvallen in de media verschijnen (zoals WannaCry en Petya) was bijna twee derde (61,6 procenten) van alle respondenten niet in staat om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven.

 

Hoe brengen de verschillende generaties het ervan af?

 

Gen-Z (18-24 jaar)

Deze groep bleek het minste van ransomware te weten. Minder dan een kwart (23,7 procent) was in staat om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven.

Hoewel antivirusoplossingen krachtige bescherming tegen ransomware bieden, is de kans groter dat Gen-Z geen antivirusproduct gebruiken (33 procent) of niet zeker weten of ze er een hebben geïnstalleerd (23,8 procent).
Deze groep toont zich het meest bereid om een hacker losgeld te betalen in ruil voor het decoderen van de versleutelde data. 25,1 procent zei tot 500 dollar te willen betalen.

36 procent van alle leden van de Gen-Z-generatie die toegaven dat ze op een link in een e-mail- of sms-bericht van een onbekende afzender hadden geklikt, werd het slachtoffer van een ransomware-aanval of kent iemand die daardoor is getroffen.

 

Millennials (25-34 jaar)

Hoewel millennials blijk geven van een betere beveiligingskennis dan hun jongere tegenhangers, was slechts een derde (34,2 procent) in staat om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven.

Millennials behoren tot de selfie-generatie. Deze groep vertegenwoordigde bijna een derde (28,9 procenten) van alle respondenten die zich het meeste zorgen maakten over het verlies van privéfoto’s door een cyberaanval.

Meer dan 60 procent van alle millennials deelt persoonlijke informatie online. Dit doen ze onder meer door middel van internetbankieren, het betalen van facturen, het indienen van online belastingformulieren en zorgdeclaraties of shoppen op het internet. Dit maakt hen kwetsbaar voor datalekken en onderstreept de noodzaak van een goede beveiligingskennis.

 

Babyboomers (60+)

Hoewel slechts de helft (47,6 procent) van alle babyboomers in staat was om een nauwkeurige definitie van ransomware te geven, was dit het hoogste percentage van alle generaties.
De respondenten van 60 jaar en ouder lopen het grootste gevaar op het web. Deze groep geeft het vaakst aan dat ze verdachte SMS- of e-mailberichten hebben ontvangen (73,3 procent).

Ondanks de risico’s waarmee ze worden geconfronteerd gaan babyboomers het verstandigst om met e-mailberichten van onbekende afzenders. 94,2 procent zegt het afgelopen jaar geen verdachte berichten door te hebben verzonden.

 

Gerelateerde berichten...