Betere informatie over updates slim apparaat

iOT slimme apparaten rond een wolk

Wie bij vooral grote winkelketens online een slim apparaat wil kopen wordt tegenwoordig vooraf beter geïnformeerd over software-updates,. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek.

Het gaat dan bijvoorbeeld over hoe lang je in elk geval updates krijgt wat de frequentie van de updates is en wat voor soort updates dat zijn. Dit betekent ook dat je dit kunt meewegen in de aankoopbeslissing.

Inventarisatie

Eind 2019 kondigde de ACM aan na te gaan in hoeverre online aanbieders deze informatie verstrekten. Toen bleek dat grote aanbieders van consumentenelektronica hun klanten vaak onvoldoende informeerden.

Drie grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben inmiddels de informatie op de productpagina’s van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd. Coolblue gaf al informatie bij meer traditionele ‘slimme’ producten, zoals tablets en smartphones. Deze informatie geven ze nu bij meer producten. De ACM juicht dit toe en ziet dit als een stap in de goede richting. Wel moeten andere partijen dit ook gaan doen. Er loopt daarom nog onderzoek naar een ander bedrijf.

Dit is belangrijk, omdat ‘slimme’ apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden. De ACM heeft grote online aanbieders van ‘slimme’ apparaten hierop aangesproken. De ACM is positief over de stappen die bol.com, Coolblue en MediaMarkt hebben gezet.

Consumenten moeten voordat zij een aankoop doen, geïnformeerd worden over belangrijke eigenschappen van het product. Bij slimme apparaten moeten klanten vooral weten wat het product doet, of het kan ‘samenwerken’ met andere apparaten, hoe het is geregeld met software-updates. Maar ook of je andere diensten nodig hebt om het apparaat te kunnen gebruiken en hoe het zit met gebruik van persoonsgegevens. Fabrikanten die de apparaten leveren moeten deze informatie beschikbaar stellen voor verkopers, die op hun beurt de klanten moeten informeren.

Wat zijn slimme apparaten?

Steeds meer apparaten die consumenten gebruiken, zijn verbonden met het internet. Dit maakt dat zij toepassingen bieden die andere apparaten niet kunnen bieden. Dit worden ‘slimme’ apparaten genoemd. Denk aan een digitale assistent of een slimme thermostaat. Al deze apparaten maken gebruik van software en van het internet om deze functies te kunnen bieden. Die apparaten zijn met elkaar verbonden in het Internet of Things (IoT).

Graag ontvangt de ACM daarom meldingen van consumenten over hun ervaringen met de aankoop van ‘slimme’ apparaten. Om slimme apparaten veilig te houden is het belangrijk dat consumenten software updates installeren. Voor meer informatie kunnen zij terecht op doejeupdates.nl.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X