4min Financieel

AI helpt omzet LinkedIn groeien, maar Meta worstelt

AI helpt omzet LinkedIn groeien, maar Meta worstelt

Zowel Meta als LinkedIn rapporteren omzetstijgingen voor hun platformen. De beloftes van AI worden alleen niet door beide platformen ingelost.

LinkedIn tekende een omzetstijging op van negen procent in 2024. Doordat deze verpakt zitten in de kwartaalcijfers van Microsoft, zijn de exacte getallen niet bekend. Bij Meta wordt dit wel op die manier uitgedrukt. Er werd 48,4 miljard dollar omzet gegeneerd in het laatste kwartaal van 2024. De social media-reus presenteerde zo cijfers die boven de verwachtingen van investeerders lagen.

Andere zaken uit het rapport van Meta konden de investeerders niet gelukkig stemmen. Zo werkt het bedrijf de verwachtingen voor komend kwartaal bij naar beneden. Een resultaat van tussen de 39,5 en 41,8 miljard dollar wordt verwacht, terwijl analisten de lat hadden gelegd op 41,72 miljard dollar. Het resultaat kan behaald worden, maar de kans daarop is klein.

AI creëert onzekerheid

De onzekerheid ontstaat door het gebruik van AI-tools op de platformen en het trainen van eigen modellen voor AI-tools. Daar zijn aanzienlijke middelen voor nodig, die al enkele jaren worden gehaald. Toch weet het social media-bedrijf nog geen gunstige resultaten weg te zetten op basis van de ontwikkelingen.

Voor Meta-CEO Mark Zuckerberg boezemen de resultaten geen angst in. Enkele dagen geleden kondigde de CEO nog forse investeringen aan in kunstmatige intelligentie (AI) voor 2025. De investeringen lopen op tot 65 miljard dollar en moeten een groter AI-team opleveren, net als een nieuw datacenter om nieuwe modellen te trainen.

Meta is binnen de AI-wereld één van de partijen aan de kant van de open-source-gemeenschap. De modellen zitten daardoor niet commercieel verpakt in een kluis waar alleen het AI-bedrijf de toegang toe heeft. In plaats daarvan geeft Meta ontwikkelaars toegang tot de details van modellen en zijn de modellen beschikbaar voor hergebruik.

Volgens Zuckerberg hebben recente ontwikkelingen rondom het succes van het open-source-model DeepSeek duidelijk gemaakt dat Meta aan de juiste kant van de AI-wereld staat. “Er zal wereldwijd een open-source-standaard komen.” Alleen vindt Zuckerberg zijn bedrijf beter gepositioneerd deel te zijn van die standaard omwille van de Amerikaanse afkomst, waar DeepSeek Chinees is.

Tip! Chinees LLM DeepSeek-R1 zorgt voor AI-paniek

Bekostigd door advertentie-geld

Het geld voor de beloofde investeringen moet ergens vandaan stromen en bij Meta gebeurt dit vanuit de goed draaiende advertentie-tak. Het werd door Meta-CFO Susan Li uitdrukkelijk benoemd dat de vraag van adverteerders sterk blijft en Meta zich blijft inzetten voor het beschermen van adverterende merken.

Uitspraken die Li maakte in het licht van de recent doorgevoerde wijzigingen in het moderatiebeleid. Door de wijzigingen krijgen nepnieuws en haatdragende woordenschat opnieuw meer ruimte op de social media-platformen van Meta. Voorlopig zijn de wijzigingen beperkt tot de VS. Meta zet namelijk zijn factcheckers aan de kant en maakt plaats voor community notes, zoals ook X de zaken afhandelt. Zuckerberg ziet de zaken anders: “Ik denk dat het systeem met community notes, zoals X dat al een tijdje heeft, effectiever is dan wat we voorheen deden. En ik denk dat ons product er alleen maar beter door wordt.”

AI om betaalde abonnementen aan te wakkeren

Tegelijk is het opvallend dat bij LinkedIn AI net zorgt voor een positieve noot op de behaalde resultaten. Het succes van de betaalde abonnementsformules op het platform, zijn daar een bewijs van. De laatste twaalf maanden genereerde LinkedIn namelijk een omzet van meer dan 2 miljard dollar door Premium-abonnementen. De toevoeging van AI aan de Premium-formule gebeurde aan het einde van 2023. 2024 vormt daarmee het eerste volle jaar waarin de resultaten van deze toevoegingen zich konden tonen.

Het totaal aantal Premium-accounts blijft onbekend, maar Microsoft deelt aan TechCrunch wel mee dat het aantal accounts ongeveer met 50 procent is toegenomen over de voorbije twee jaren.

LinkedIn bewijst dat de toevoeging van AI zeker positieve effecten kan hebben op de omzetcijfers. Uit de investeringen van Meta die maar niet lijken op te leveren, blijkt dan weer dat AI alleen geen garantie geeft op dit succes.

Tip! Testaankoop naar privacywaakhond om illegale AI-training LinkedIn