Canon: bedrijfsprocessen gedigitaliseerd, ERP-implementatie gaande

Hoe ziet de IT bij een enorme organisatie als Canon eruit? ICT/Magazine spreekt daarover met Caroline Serfass, CIO van Canon EMEA.

Zonder aarzelen schaart Caroline Serfass IT onder de kernprocessen van Canon. Volgens haar zijn er nauwelijks meer bedrijfsprocessen die niet zijn gedigitaliseerd. “Wij zijn betrokken bij alles wat er gaande is binnen de organisatie”, vertelt ze. Maar dat betekent niet dat alle bedrijfsprocessen qua IT volledig zijn uitgekristalliseerd. “Zo zijn wij momenteel bezig met een omvangrijke ERP-implementatie vanuit twee behoeftes: het vernieuwen van ons technologieplatform, en de integratie van Océ binnen Canon.

Omdat er aan beide kanten nog met legacy-oplossingen werd gewerkt, is het simpelweg nodig om onze financiële processen, supply chain, contractmanagement – kortom: al onze kernprocessen – geschikt te maken voor de nieuwe tijd. En dit enorme project wordt, om in Gartner-termen te spreken, op een soort van modus 1‑manier uitgevoerd.”

Agile-achtig

Hoewel hier geen sprake is van een digitale transformatie, wordt er niet gewerkt volgens de traditionele watervalmethode. Serfass: “We hanteren agile-achtige concepten. Zo hebben we jaarlijks drie omvangrijke ERP-releases. Binnen het tijdpad van die releases werken we met sprintcycli van vijf weken. Aan het einde van iedere sprint of bij iedere grote release, gaat niet alles wat ontwikkeld is in productie. Alleen dat wat als een volledig werkbare oplossing kan worden ingezet, wordt vrijgegeven.”

Naast deze modus-1-kant transformeert Canon naar een bedrijf waarin de klant, de consument, centraal staat. Tot voor kort had Canon een sterke productfocus en verliep hun distributie via resellers en partners. De nieuwe ERP draait in eerste instantie on premise en zal geleidelijk verhuizen naar een virtuele private cloud.
Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van maart.

Gerelateerde berichten...

X