CBS had jarenlang toegang tot klantgegevens T Mobile

mobiele

Klantgegevens van T-Mobile waren jarenlang toegankelijk voor het CBS. Dat schrijft het NRC op grond van eigen onderzoek.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek had toegang tot metadata van elektronische communicatie van klanten van de telecomprovider. Het CBS kon ook meekijken bij de facturering. Met de gegevens kon het bureau precies zien wie zich waar bevond en met wie.

De krant kreeg documenten in handen via een WOB-procedure (Wet Openbaarheid van Bestuur). Daaruit valt op te maken dat deze data sinds begin 2018 beschikbaar waren voor het CBS. Het data delen duurde tot april vorig jaar.

Geanonimiseerd

Eerst zei zowel het CBS als T Mobile dat alles eerst geanonimiseerd was, maar dat was dus niet het geval. Verder bleek uit de documenten dat ook T Mobile zelf de data kon inzien.

Erger was nog dat klanten van het telecombedrijf niet op de hoogte waren van het delen van hun gegevens. Het was de bedoeling dat het CBS op grond van de data een algoritme wilde ontwikkelen om zowel het mobiliteits- als het verblijfsgedrag van veel Nederlanders te kunnen meten.

Volgens het telecombedrijf werkten ze mee aan de proef met het CBS vanwege maatschappelijk belang. Doel ervan was om plotselinge grote drukte in de stad te meten. Volgens T Mobile wilde de overheid daar meer zicht op hebben vanwege de impact die dit heeft op zowel de mobiliteit als veiligheid, rampenbestrijding en toerisme.

Onderzoek

Volgens de telecommaatschappij konden medewerkers van het CBS alleen onder strikte voorwaarden en met beveiligingsmaatregelen toegang konden krijgen tot een dataset met zogeheten ‘gepseudonimiseerde’ gegevens. Dat betekent dat deze data alleen nog herleidbaar zijn tot een persoon met aanvullende gegevens.

Het Agentschap Telecom en de Autoriteit Persoonsgegevens zijn intussen een onderzoek gestart naar de zaak.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...