CMIO: Versnel en verbeter IT-toepassingen in huisartsenzorg

Algoritmisch

In de huisartsenzorg moeten snelle verbeteringen komen in de ICT-toepassingen. Dat moet informatie-overload terugdringen. Alleen zo kun je de huisartsenzorg betaalbaar en toegankelijk houden.

Dat zegt de Huisartsen Chief Medical Information Officers in een manifest. De computer moet in dienst staan van de zorg voor de patiënt en niet andersom. Door problemen rond vergrijzing en het nijpende personeelstekort moeten alle partijen de komende drie tot vijf jaar fors en gericht inzetten op IT en innovatie.

Het probleem speelt in de hele zorgketen, maar is het dringendst bij de huisartsen. Eerste doelstelling is volgens het manifest dat de tijd die huisartsen en praktijkondersteuners besteden aan vinden en verwerken van de juiste informatie binnen vijf jaar met 50% omlaag moet. Dat geldt voor zowel voor de huisarts als de patiënt.

Het CMIO stelt dat goed gestructureerde communicatie de norm moet zijn met een beperkt aantal informatiekanalen. Communicatie moet geïntegreerd zijn in het hele systeem. Verder is slimme verwerking nodig, met bijvoorbeeld actieve signaleer- en beslisondersteuning. In de gegevens die de arts opvraagt moet de informatie beperkt zijn tot de essentie.

Dat moet zorgen voor een hogere zorgkwaliteit en een betere gezondheid,
minder werkdruk en meer werkplezier voor de zorgprofessional. Dat vertaalt zich naar meer patiënttevredenheid en lagere (of gelijke) kosten.

Rompslomp

Volgens het CMIO moet je wel zorgverleners en patiënten bij deze ontwikkelingen betrekken. Een verkeerde focus of uitvoering leidt juist tot meer werkdruk en rompslomp, en minder werkplezier.

Momenteel dreigen huisartsen overspoeld te raken met informatie. En dat is slecht, want de huisartsenpraktijk is als dossierhouder en poortwachter de centrale plek waar heel veel informatie over de patiënt samenkomt. Van daaruit komt de patiëntinformatie ook in het dossier terecht.

Met de huidige ICT-systemen en gebrekkige afspraken is er voor huisartsen een onoverzichtelijke situatie ontstaan. Dit leidt volgens het CMIO tot onhandige administratieve handelingen. Met als gevolg: tijdsverlies voor de praktijkmedewerkers en kans op onveilige situaties voor zowel de patiënt als de patiëntgegevens. Er moeten dus nieuwe, innovatieve functionaliteiten en nieuwe afspraken komen om dit probleem op te lossen.

Grootste probleem is volgens de koepelorganisatie de verzuiling. Ondanks de aandacht voor interoperabiliteit de afgelopen jaren zijn huisartsen te veel tijd kwijt aan het organiseren en krijgen van actuele relevante informatie over hun patiënten vanuit die verschillende ‘zuilen’.

De patiënt

Er is ook verbetering nodig voor de patiënt. Het CMIO pleit voor inzet van slimme zelfmanagementmogelijkheden en slimme consultvoorbereiding. Verder moeten systemen gebruiksvriendelijk zijn. Daarbij zou er ook slimme verwerking van natuurlijke spraak/tekst tot gestructureerde informatie moeten komen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...