Coalition for Cyclist Safety wil V2X-technologie e-bikes

zelfrijdende fiets e-bike V2X-technologie

De nieuw opgerichte Coalition for Cyclist Safety wil meer fietsveiligheid met innovatieve technologie. De coalitie spant zich in voor een brede, allesomvattende aanpak voor betere fietsveiligheid, met vehicle-to-everything-technologie (V2X). Fietsfabrikant Gazelle uit Dieren is één van de oprichters.

De Coalition for Cyclist Safety  bestaat uit negentien bedrijven uit de auto-, fiets- en technologiesector die de krachten hebben gebundeld.  Aanleiding voor oprichting zijn verontrustende statistieken. Volgens onderzoek van VeiligheidNL (2021) zijn er in Nederland jaarlijks 70.000 fietsslachtoffers met letsel. Uit onderzoek van de Europese Unie (ETSC 2020) blijkt bovendien dat 70 procent van de fietsongevallen met dodelijke afloop het gevolg is van een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig, zoals een auto, motorfiets of vrachtwagen. Fietsers zijn dus uiterst kwetsbaar.

Intelligente voertuigen

Diezelfde gemotoriseerde voertuigen worden steeds intelligenter. In veel nieuwe auto’s, bijvoorbeeld, zit tegenwoordig standaard een Advanced Driver Assistance System (ADAS). Dit is een slim rijhulpsysteem dat zorgt dat je als bestuurder veiliger en meer ontspannen kunt rijden. Een bekend voorbeeld van ADAS is Lane Departure Warning (LDW). LDW waarschuwt je als je de rijbaan per ongeluk dreigt te verlaten. Ook remmen sommige auto’s vanzelf af zodra je een voorligger te snel nadert.

Op en aan fietsen, met name e-bikes, is eveneens steeds meer technologie terug te vinden. Connected e-bikes met sensoren die de locatie delen – als zoekhulpmiddel bij diefstal – raken bijvoorbeeld steeds meer ingeburgerd.

Auto’s en fietsen zien elkaar

De Coalition for Cyclist Safety wil een digitale brug slaan tussen elkaar passerende voertuigen. Het streven is een compleet V2X-ecosysteem waarbij voertuigen dankzij ingebouwde sensoren elkaar opmerken en zien en bovendien met elkaar kunnen communiceren. Een voorbeeld: ziet een automobilist bij het afslaan op een kruising een fietser over het hoofd, dan informeert en waarschuwt de V2X-technologie de bestuurder. Mogelijk kan de technologie op den duur zelfs automatisch ingrijpen. Zo blijft de fietser een val bespaard.

Coalitie breekt het ijs

Het nut van V2X-technologie blijkt al uit een proof of concept. Het is nu vooral zaak dat de technologie verder wordt verfijnd, zodat die daadwerkelijk geïntegreerd kan worden in zo veel mogelijk auto’s en fietsen en feilloos functioneert. Daarvoor is medewerking vanuit allerlei geledingen in de industrie noodzakelijk. Dat gaat van fietsfabrikanten en componentenleveranciers tot aan automotivepartijen en IT-bedrijven. De Coalition for Cyclist Safety wil het ijs breken en streeft naar participatie van zo veel mogelijk bedrijven en beleidsbepalers.

De toepassing van V2X-technologie staat al in de steigers. Op basis van onderzoek van coalitieleden en openbaar beschikbare data wordt geschat dat er tegen 2025 5,3 miljoen voertuigen, spots met wegwerkzaamheden, spoorwegovergangen, fietsen en andere apparaten in staat zullen zijn om verbinding te maken via de V2X-technologie. In 2030 zal dit aantal mogelijk zijn gestegen tot 61 miljoen aangesloten apparaten, waaronder 20.000 oversteekplaatsen, 60.000 schoolomgevingen, 216.000 schoolbussen en 45 miljoen smartphones.

Samen succesvol

“Fietsen heeft veel voordelen voor het milieu, de economie en de gezondheid en de populariteit ervan neemt de laatste jaren overal ter wereld toe. Veiligheid is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Naast verbetering van de fysieke infrastructuur kan onderlinge communicatie tussen gemotoriseerde voertuigen en fietsen, gevoed door V2X-technologie, helpen het aantal ongevallen te verminderen. We willen graag zoveel mogelijk stakeholders aan boord krijgen, zodat op den duur alle auto’s en fietsen, zowel elektrische als conventionele, ermee uitgerust zijn. Alleen zo kunnen we met deze levensreddende technologie succesvol zin”, zegt Innovatiemanager Maarten Pelgrim van Gazelle.

De coalitieleden
De oprichters van de Coalition for Cyclist Safety zijn: Audi, Cariad (automotive), Accell, AT-Zweirad, BMC, Bosch eBike Systems, Koninklijke Gazelle, Shimano, Trek Bicycle Corp (fietsen), Autotalks, Commsignia, Qualcomm Technologies, Inc., Spoke Safety (technologie), Deutsche Telekom en TELUS (telecom). De Advisory Committee bestaat uit: ITS America, League of American Bicyclists, People for Bikes en The Governors Highway Safety Association.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...