Common ground

Martin Neuteboom Vsee

De ‘survival of the fittest’ is op volle kracht gaande binnen de BV Nederland. Wie zich het best kan aanpassen aan corona en wat erop volgt, zal overleven of zelfs klimmen op de ladder. Onder de sportscholen vallen momenteel rake klappen. Een klant van Vsee levert diensten aan deze branche, maar hun meerwaarde was door de beperkende maatregelen in één klap verdwenen.

Wat doe je als startend bedrijf met 100+ medewerkers wanneer jouw businessmodel implodeert en je te weinig vlees op de botten hebt om tegenvallers op te vangen? Ben je dan flexibel en fit genoeg om jezelf opnieuw uit te vinden?

Waarin onderscheiden de winnaars zich van de verliezers? Termen als ‘fit’ en ‘flexibel’ dekken niet echt de lading. Ook een term als ‘leiderschap’ blinkt uit in vaagheid. Je bepaalt de mindset van een hele organisatie niet door als leider van alles door een megafoon te roepen.

Een echte leider ontwikkelt een soort common ground onder de medewerkers wat jouw bedrijf onderscheidt van de massa. En dat begint bij het aannamebeleid. Voor Vsee kijk ik voornamelijk naar het karakter van mensen. Iemands CV en werkverleden boeien me niet. Dat tikken mijn collega’s wel af tijdens hun gesprekken.

Waar ik naar kijk is of iemand eerlijk en oprecht is. Als ik het gevoel krijg dat dat er niet is, ga ik niet eens verder met het gesprek. Vergelijk het met pokeren. Je moet de regels kennen van het spel, maar het is interessanter om te achterhalen wat jouw positie is ten opzichte van je medespelers. Waar aan de tafel zit je? Moet je als eerste je bet plaatsen of ben je nummer vier of vijf? Spelen zij op bluf of niet en volgen ze hun systeem consequent. Het kunnen lezen van jouw opponenten is essentieel. Daarbij spelen de kleinste dingen – iemands oogbewegingen, ademhaling – een rol. Tijdens zo’n interview met een kandidaat stel ik graag totaal onverwacht een vraag die helemaal niets met het onderwerp te maken heeft. Juist dan kunnen mensen de mooiste dingen zeggen en geven ze inkijkje in hun karakter.

Om teamgeest te creëren, heb je de juiste balans nodig in jouw personeelsbestand. Je wilt verschillende typen mensen die elkaar aanvullen. Een Amsterdams IT-bedrijf verdiende veel geld met een innovatief idee rondom e-mailspam. Ze namen alleen de best gekwalificeerde mensen aan, die ze salarissen betaalden die ver boven het marktgemiddelde lagen. Er was alleen één probleem: deze superexperts opereerden sterk individualistisch. Er was geen teamgeest. Met als gevolg dat er geen samenwerking was toen er uitdagingen en problemen op hun pad kwamen. Die slimme koppen vlogen werkelijk kanten op. Dat was voor dit bedrijf een bijzonder harde les.

De leiders van die sportschooldienstverlener hadden het goede aannamebeleid gehanteerd. Binnen hun team werkten clowns zij aan zij met nerds. In drie weken tijd hebben ze gezamenlijk hun platform tot een compleet nieuw businessmodel omgevormd. Dankzij hun common ground komen zij tevoorschijn als de ‘fittest’ uit deze ‘survival of corona’.

Gerelateerde berichten...