De voors en tegens van Microsofts nieuwe licentiekoers

New Commerce Experience

In voorgaande artikelen en blogs lichtten we reeds diverse tipjes van de sluier omtrent de Microsoft New Commerce Experience (NCE). Deze NCE wordt nu dan officieel door Microsoft aangekondigd. Onder deze vlag bouwt het bedrijf voortvarend aan het moderniseren van het licentie-inkooptraject. Daarbij is het geen geheim dat de techgigant uit Redmond haar klanten graag onderbrengt in de cloud.

Langzaam maar zeker verdwijnen verschillende licentiemogelijkheden. In onze blog ‘Verandering van spijs…’ zetten we bijvoorbeeld uiteen dat Microsoft vanaf maart 2022 alleen klanten met 2400 of meer zogeheten seats toegang zal verlenen tot de Enterprise Agreement contractvorm. Hierdoor zien veel bedrijven – met name in het mkb – zich gedwongen om over te stappen naar een CSP-contract. En in ‘Vaarwel keuzevrijheid’ berichtten we over de stap van Microsoft om de nieuwe versies van Exchange Server, SharePoint Server, Skype for Business Server en Project Server uitsluitend in een abonnementslicentie beschikbaar te stellen. De mogelijkheid om deze producten in perpetual licenties aan te schaffen, kwam hiermee te vervallen. In weer een ander artikel informeerden wij de lezer over substantiële prijsverhogingen van Microsoft. Met deze en andere aanpassingen wordt de klant stapje voor stapje voorbereid op deze NCE, die door Microsoft wordt aangeprezen als ‘het meest gemoderniseerde aankoopinstrument voor klanten met Microsoft-licenties’. Maar, wat is deze NCE nu precies?

Doorn in het oog

Tot nu toe omvatten Microsoft licenties een duizelingwekkend scala aan programmatische keuzes. Van Volume License Agreement-opties zoals Enterprise Agreement (EA), MPSA (voorheen bekend als Select) tot aan Open Business en Open Value. Er waren en zijn keuzes tussen perpetual licenties, huur, huurkoop en diverse abonnementsvormen (cloud, on-premise). Deze en andere variaties konden klanten via verschillende kanalen aanschaffen, zoals via Microsoft Direct, of via een Cloud Solution Provider (CSP)-partner. Elk van deze aankooptrajecten bevat zijn eigen set aan voorwaarden, licentieregels, bepalingen en voorbehouden. Deze hypercomplexe situatie die bijna een studie vereist, is velen al langere tijd een doorn in het oog. De eerste abonnementscategorie die in 2019 overstapte van Legacy CSP naar de New Commerce Experience (NCE) was Azure Plan. Vervolgens, in 2020 en 2021, nam Microsoft perpetual software op in NCE. De meest recente stap in het NCE-portfolio is de toevoeging van abonnementslicenties per gebruiker/seat aan het koopprogramma, zoals Microsoft 365, Dynamics 365, Windows 365 en Power Platform.

Aankoopopties en termijnen

NCE hanteert drie aankoopopties: 1) Breadth Motion – Cloud Solution Provider (CSP) via een partner, 2) Enterprise Motion – Enterprise Agreement en 3) Self-Service Motion – Web Direct. De Breadth Motion wordt onder NCE gezien als de primaire en fundamentele aankoopoptie. Hiermee zou voor het gros van de klanten de meeste waarde uit Microsoft-licentiecontracten te halen zijn. Organisaties met meer dan 2400 seats kunnen de door Microsoft geleide Enterprise Motion overwegen, en organisaties met minder dan 50 seats kunnen ook de door Microsoft geleide Self-Service Motion overwegen.
Het Legacy Cloud Solution Provider (CSP) programma bood grote flexibiliteit. Klanten konden abonnementen op elk moment opzeggen, naar wens licenties toevoegen en verminderen en betalen per gebruiksdag. Onder NCE is deze vergelijkbare flexibiliteit ook beschikbaar, al hangt daar dan wel een steviger prijskaartje aan. Dit hangt samen met de licentietermijn waar klanten voor kiezen. Een NCE korte termijn verbintenis is flexibel maar duur, de NCE lange termijn verbintenis is rigide en betaalbaarder.

Commercieel sausje

Zoals vaker kun je de koers van Microsoft op verschillende manieren bekijken. Zelf beschouwt de techgigant het NCE zo ongeveer als het paradijs van de koopervaring. Toegegeven, het wordt allemaal een stuk eenvoudiger. Aan de andere kant kun je ook beargumenteren dat NCE weinig anders is dan het commerciële sausje over het Cloud Service Provider Programma (CSP) van Microsoft. Begrijp mij niet verkeerd, aan dit CSP zitten zonder meer voordelen. Het biedt meer flexibiliteit om tegemoet te komen aan de voortdurend veranderende behoeften van bedrijven. Ook is er meer inzicht in het totale kostenplaatje van de licenties. Maar tegelijkertijd wordt de vendor-lock-in verstevigd, hebben bedrijven veel minder keuzevrijheid en of het allemaal betaalbaarder zal worden, valt ook nog te bezien. Door het aantal smaken te beperken, dwingt Microsoft haar klantenbase in zekere zin in het CSP-keurslijf. Zo gaan alle contractvormen voor licenties straks over naar de Microsoft Customer Agreement, ongeacht hoe je iets afneemt. Tot nu toe waren er aparte overeenkomsten voor de diverse licenties en abonnementen met hun eigen voorwaarden, rechten en plichten. Wie op dit moment licenties of abonnementen via het CSP-programma wil afnemen, ontkomt er niet aan de Microsoft Customer Agreement te accepteren. Daarbij bepalen de omvang, schaal en ondersteuningsvereisten van uw organisatie welke optie het beste bij u als klant past.

In dit artikel hebben we omwille van de leesbaarheid veel details van NCE achterwege gelaten. Uiteraard kunnen de onafhankelijke experts van License Partners u adviseren, bijvoorbeeld over de werkelijke waarde van de beloofde kortingen. Voor iedere organisatie is een ideaal licentiescenario mogelijk, ook met Microsoft NCE.

www.licensepartners.nl
J.Claassen@licensepartners.nl
+31 (0)36 5385709

Lees ook:

Gerelateerde berichten...