Microsoft kondigt substantiële prijsverhoging aan

Microsoft

Hoe je de dingen ziet, hangt vaak af van hoe je ernaar kijkt. Neem nu de recente aankondiging van Microsoft dat hun cloud-producten duurder gaan worden. Hoe kijken we daarnaar?

De blog van Microsofts Jared Spataro blinkt uit in ‘sweetening the news’. Hoewel de kop luidt ‘New pricing voor Microsoft 365’, gaat ruim 90 procent van de blog over wat er het afgelopen decennium aan innovatie is uitgevoerd. Spataro benadrukt uitvoerig dat commerciële Office 365-klanten – inmiddels een slordige 300 miljoen – al tien jaar lang de vruchten plukken van continue innovatie. Inderdaad zijn er op het gebied van communicatie en samenwerking, beveiliging en compliance, en AI en automatisering de afgelopen tien jaar flinke stappen gezet. Sinds de introductie van Microsoft 365, vier jaar geleden, zijn er 24 apps toegevoegd aan de cloud-suite en maar liefst 1400 nieuwe features en mogelijkheden. Geen woord van gelogen.

Toegenomen waarde

Natuurlijk kun je beargumenteren dat de klant hiervoor betaalt via het maandelijkse of jaarlijkse abonnement. De klant koopt per slot van rekening een clouddienst. Impliciet inbegrepen bij een dergelijke dienst is continue innovatie. Microsoft redeneert anders, namelijk dat de aangekondigde prijswijziging de toegenomen waarde van hun product weerspiegelt. Voor wat, hoort wat. Tien jaar innovatie mag iets extra’s kosten, en ook daar zit wat in. Het is maar net hoe je ernaar wilt kijken.

De verhoging, die overigens over zes maanden (op 1 maart 2022) van kracht wordt, mag substantieel genoemd worden. En zoals altijd valt ook deze prijsverhoging van gemiddeld zo’n 20 procent ons – en ongetwijfeld ook u – weer koud op het dak. In deze onzekere (corona)tijden is 20 procent bovenop het waarschijnlijk al begrote budget een flinke hap. Het komt nooit gelegen, helemaal wanneer je eigenlijk geen alternatief hebt. Want zo kunnen we namelijk ook kijken naar deze aankondiging; vanuit het perspectief van de vendor lockin.

Geen verrassing

De afgelopen tien jaar heeft Microsoft alles op alles gezet om maar zoveel mogelijk klanten naar de cloud te krijgen. En nu bedrijven massaal de overstap naar de cloud hebben gemaakt – en dus eigenlijk niet meer terug kunnen naar on-premise – worden ze op deze prijsverhoging getrakteerd. Als we er op deze manier naar kijken, komt deze aankondiging dan ook niet als een grote verrassing.

Op welke manier je ook naar deze prijsverhogingen kijkt, ze doen ons eens temeer beseffen dat alternatieve licentiescenario’s helemaal zo gek nog niet zijn. Wie de overstap naar de cloud nog niet heeft gemaakt, kan zich beraden op andere mogelijkheden, zoals tweedehands licenties. Helemaal nu duidelijk is dat ook de on-premise-versies nog een nieuwe versie gaan krijgen (Office 2022, Windows Server 2022). Dus u kunt voor minimaal drie jaar nog flink besparen op de kosten. Met alternatieve licentiescenario’s kan die enorme hap uit het IT-budget stevig worden gereduceerd.

Misschien is de overstap naar de cloud nog niet nodig en hoeft u de EA/ESA nog niet te verlengen, of misschien kunt u uitstekend uit de voeten met de (gedeeltelijke) inzet van tweedehands licenties. Bij License Partners helpen wij u graag om de alternatieven in kaart te brengen.

Prijsverhogingen

Microsoft 365 Business Basic – van $ 5 naar $ 6 per gebruiker
Microsoft 365 Business Premium – van $ 20 naar $ 22 per gebruiker
Daarnaast: Office 365 E1 – van $ 8 naar $ 10 per gebruiker
Office 365 E3 – van $ 20 naar $ 23 per gebruiker
Office 365 E5 – van $ 35 naar $ 38 per gebruiker
Microsoft 365 E3 – van $ 32 naar $ 36 per gebruiker.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...