Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Zorg » In 7 stappen naar de optimale werkplek voor de zorg
6min Leiderschap

In 7 stappen naar de optimale werkplek voor de zorg

photo guest expert
Leen MulckhuyseGuest expert11 januari 2021 07:0211 januari 2021
In 7 stappen naar de optimale werkplek voor de zorg

Het applicatielandschap in de zorg kan onbedoeld snel complex worden. Ondertussen zijn medewerkers van zorginstellingen en thuiszorgorganisaties vooral geholpen met eenvoud in hun digitale werkomgeving.

Boven op het ‘werken op de klok’ en de administratieve druk die daar onlosmakelijk mee verbonden is, komen vaak ingewikkelde ICT-systemen, die ook nog eens constant veranderen. Daar is de zorg niet mee geholpen. In deze blog vertelt Leen Mulckhuyse, projectmanager bij Login Consultants, hoe je wel tot de optimale zorgwerkplek komt.

Van klassieke digitale werkplek naar cloudwerkomgeving

De klassieke digitale werkplek heeft zijn langste tijd wel gehad, zo schreef collega Chris van Werkhoven al in een eerdere blog. Dankzij veranderingen in applicaties is een verbeterd perspectief ontstaan en die verbeteringen zijn voor de zorg dichterbij dan voor welke andere sector ook. Applicaties die binnen de zorg gebruikt worden, lopen namelijk voorop in een proces dat we ‘verSaaSing’ noemen: het aanbieden van applicaties als clouddienst. In de beoogde eindsituatie ziet de werkomgeving er op ieder apparaat hetzelfde uit, hoeven medewerkers nog maar één inlognaam en wachtwoord te onthouden en wordt alle informatie, communicatiemiddelen en applicaties binnen één herkenbare en intuïtieve weergave getoond. En dat terwijl de beveiliging beter op orde is dan ooit en de kosten lager zijn dan ooit. Om van een klassieke digitale werkplek over te gaan naar een cloudwerkomgeving moeten zeven stappen worden gezet. In deze blog gaan we in vogelvlucht langs deze zeven stappen. In volgende blogs worden de stappen verder uitgewerkt.

STAP 1: Strategie
De transitie van een ‘klassieke digitale werkplek’ naar een ‘cloudwerkomgeving’ vereist visie, besluitvaardigheid en een gedegen planning waarbij de gehele organisatie betrokken is. Veranderingen in het applicatielandschap kosten altijd tijd en het is dus zaak hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Vergeet niet de functionele behoefte van verschillende groepen medewerkers in kaart te brengen. Maak ook een plan om de medewerkers mee te nemen in het verandertraject, en besteed daarbij ook aandacht aan de beheerkant. Tot slot moet er een meerjarige begroting en projectplanning opgesteld worden.

STAP 2: Identiteiten in de cloud
Een cloudwerkomgeving vraag om een radicaal andere blik op beveiliging. Een eigen inlognaam en wachtwoord voor ieder systeem en elke applicatie is achterhaald. Alle applicaties, diensten en informatiebronnen moeten kunnen worden ingezien met één inlognaam en wachtwoord. Dat wachtwoord mag niet voor andere systemen gebruikt worden, moet voldoen aan alle complexiteitseisen en mag niet logisch herleidbaar zijn. Wanneer data vertrouwelijk is, met name cliëntgegevens, moet het systeem om een ‘tweede factor’ vragen, zoals een bevestiging op een mobiele telefoon. Een deel van de oplossing ligt in de technologie en een deel in de begeleiding van de medewerker.

STAP 3: De legacy-applicaties
Zorginstellingen kunnen, anders dan ziekenhuizen, hun elektronische cliëntendossiers steeds vaker volledig als online dienst afnemen, net als andere zorg- en medicatiesystemen. Voor de ondersteunende systemen gaat dit vaak nog niet op. Deze zogenaamde ‘legacy-applicaties’ installeren we op virtuele werkplekken in de cloud, waarna we ze publiceren op het internet. Zo kan de applicatie toch worden weergegeven binnen een browser. Uiteraard is de voorziening voor legacy-applicaties een tijdelijke stap op weg naar volledige verSaaSing van het applicatielandschap (zie stap 7).

STAP 4: Office online
De volledige Office-functionaliteit is na het elektronisch cliëntendossier de belangrijkste applicatiegroep binnen de zorg. Binnen een cloudwerkomgeving willen we natuurlijk met de online editie van Office werken. De licenties moeten daarom worden omgezet naar abonnementen zodat de Officediensten beschikbaar komen in de cloud. Hier kan de eerste grote besparing worden gerealiseerd: voor abonnementen die alleen toegang geven tot de online varianten betalen organisaties tot tachtig procent minder.

STAP 5: Modern management
In de vorige stappen hebben we ervoor gezorgd dat we steeds minder afhankelijkheid met apparaten en verbonden systemen hebben. We kunnen nu overgaan naar een nieuwe manier van beheer, die we ‘modern management’ noemen. Het apparaat wordt beheerd vanaf het internet en aangezien toegang tot systemen en de verwerking van informatie niet meer op het apparaat zelf gebeurt, is minder beheerinspanning nodig. Ook de systemen waarmee de apparaten worden beheerd, kunnen in abonnementsvorm worden afgenomen. Bovendien ontstaat zo ook meer vrijheid om te kiezen voor een apparaat wat het best aansluit bij de wensen van de medewerker of groep medewerkers.

STAP 6: Portaaloplossing
De laatste grote stap richt zich vooral op vereenvoudiging. De afhankelijkheden uit de ‘klassieke digitale werkplek’ zijn weggenomen en ieder apparaat biedt dezelfde mogelijkheden. Met al die stappen hebben we flink wat geld bespaard en het kostenmodel flexibel gemaakt. Nu gaan we nog één keer investeren voordat we in stap 7 de grootste besparingen realiseren. We zorgen ervoor dat onze werkomgeving er op ieder apparaat hetzelfde uitziet en we alle applicaties, communicatiemiddelen en informatie samenbrengen in één intuïtieve en herkenbare weergave. Dit brengt allerlei voordelen met zich mee, waarover in latere blogs meer, maar boven alles geeft het rust, brengt het eenvoud en biedt het de zorg de mogelijkheid om innovaties te omarmen die echt het verschil maken.

STAP 7: SaaS-only
Goed, iedereen werkt overal en altijd op dezelfde eenvoudige manier. Toch zit er nog steeds een stukje ‘legacy’ in onze omgeving. Namelijk, de oplossing die we bij stap 3 hebben geïntroduceerd. Om dit mogelijk te maken moeten aan de achterkant heel wat componenten in de lucht worden gehouden. Al die bijbehorende enorme kostenposten (beheer, hosting en licenties) verdwijnen pas als de laatste klassieke applicatie het pand verlaat. Dat punt noemen we het ‘SaaS-only’ punt. De besparing in tijd en geld die hiermee gerealiseerd wordt is werkelijk enorm. Daarvoor moet je in gesprek gaan met de applicatieleveranciers. Bieden zij al een SaaS-optie aan? En zo niet, zit deze dan al in de planning? Is dat niet het geval, dan kan er onderzoek worden gedaan naar het toepassen van slimme oplossingen waarmee organisaties applicaties voor eigen gebruik kunnen verSaaSen. Als die ook geen oplossing bieden zal de applicatie moeten worden vervangen door een applicatie die wel in een SaaS-variant beschikbaar is.

Nieuwsgierig?

Ook behoefte aan een flexibele werkplek die helemaal past bij de zorg? Wij kunnen zorgen voor een werkplek die precies aan alle moderne wensen en eisen voldoet en die volledig door ons beheerd wordt. Dat is niet alleen goedkoper dan wanneer je alles in eigen hand houdt, maar maakt ook dat meer tijd en geld over hebt voor de zorg aan cliënten. En dat is tenslotte waar het om draait. Meer weten? Schrijf je vast in om als een van de eersten onze whitepaper ‘In 7 stappen naar de optimale werkplek voor de zorg’ te ontvangen.

Tags:

Bedrijfssoftware / Beheer / Cloud / Digitale transformatie / IT beheer / legacy / Login Consultants / Software / Strategie / Systeemarchitectuur / Zorg

Gerelateerd

Verouderde systemen zorgen voor verliezen van honderden miljoenen bij bedrijven

Cyberaanvallen vaak gericht op OT-systemen

Musk wil apparaten Apple met OpenAI verbieden

Werknemers: ‘OpenAI is roekeloos en zonder toezicht’

Keuze van de redactie

Axis Communications maakt van bewakingscamera’s muziekinstrumenten

Axis Communications bewijst dat beveiligingscamera's meer kunnen dan ...

Autobranche uit ‘grote zorgen’ over mogelijk chiptekort Nexperia

Aan het Nexperia-verhaal kan weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoe...

Ontwikkelaarsopties op Android: smartphone fijner in gebruik en veiliger

Heb je een Androidsmartphone op zak, dan kun je die geheel personalis...

De race naar AI-dominantie gaat ten koste van ethiek

Onderwijs en onderzoek betalen de prijs

Techzine.tv

Slack is evolving into a work operating system

Slack is evolving into a work operating system

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

In-depth conversation into Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation into Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

Lees meer over Leiderschap

Ingreep Nexperia: roerige tijden en optreden Chinese overheid

Ingreep Nexperia: roerige tijden en optreden Chinese overheid

Eerder deze week was het van oorsprong Nederlandse Nexperia flink in het nieuws. De huidige Chinese topman we...

Colin Baak 3 dagen geleden
Cybersecuritycultuur is niet maakbaar
Topartikel

Cybersecuritycultuur is niet maakbaar

Zo kun je weerbaarheid wél versterken

Kim Loohuis 12 september 2025
Onderzoek: transportmanagement krijgt steeds strategischere rol

Onderzoek: transportmanagement krijgt steeds strategischere rol

De Descartes Group heeft voor het negende jaar op rij de Global Transportation Management Benchmark Survey ui...

Colin Baak 13 oktober 2025
Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers
Topartikel

Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers

Afhankelijkheid van externe partijen te groot

Kim Loohuis 16 september 2025

Expert aan het woord

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

Service Integratie en Management (SIAM) zorgt – mits goed aangepakt...

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Van sancties door oorlogen tot snel veranderende tarieven op de impor...

Plug-in thuisbatterijen: de stille revolutie in energieopslag

De energietransitie draait allang niet meer alleen om het opwekken va...

De dag dat alles op zwart ging

Een ransomware-aanval, door de ogen van een CIO van een middelgrote Nederlandse organisatie

Tech calendar

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Synology Solution Day 2025

30 October 2025 Amsterdam

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring