Consumentenbond: websites nog steeds lak aan privacyregels

laptop met cookies

Veel websites houden zich nog altijd niet aan de privacyregels. Zelfs drie jaar nadat de AVG van kracht werd. Dat stelt de Consumentenbond op grond van een grote steekproef. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de sites ongevraagd en zonder toestemming volgcookies plaatst.

Daarnaast is er nog een flink aantal bedrijven dat de toestemming voor het plaatsen van cookies afdwingt. De bezoeker heeft dan niet de keus om ze te weigeren of alleen te kiezen voor strikt noodzakelijke cookies.

De steekproef van de bond vond plaats onder honderd veelbezochte sites. Daarvan doen 53 het niet goed. Volgcookies zijn de grootste boosdoeners. 24 procent van de onderzochte websites plaatst ze al voordat de bezoeker toestemming kan geven. De bond zag dat online bank Bunq op die manier meteen al negen volgcookies plaats.. Verder plaatsen twintig sites, Coolblue, NLZiet en OKCupid voorop, ook na weigering van de bezoekers wel degelijk volgcookies plaatst.

Cookiemuren

De cookiemuren, die in 2018 en 2019 vooral populair waren bij datingsites en websites over geloof, ziekte en geaardheid, zijn er alleen nog mondjesmaat. Alleen de website van online techblad Tweakers gebruikt ze nog. Ze zijn intussen niet meer toegestaan.

Wat nu slechter gaat is de groei van ingewikkelde en sturende menu’s voor het kiezen van cookies. Bezoekers van 41 sites moeten steeds een reeks slecht inzichtelijke menu’s doorworstelen om de ongewenste reclamecookies uit te zetten. Daarbij staat dan de knop ‘accepteer alle cookies’ prominent aanwezig en eenvoudig te doen.

Verder vindt de bond dat de privacyregels en cookieverklaringen soms veel te uitgebreid zijn. De site van Marktplaats is de kampioen met een verklaring van ruim 68.000 woorden. Wie daar wil nakijken of alle cookie-instellingen goed staan, moet daardoor pagina’s lang terug-scrollen. Vervolgens moet je dan twintig cookieschuifjes controleren.

Excuses

Sites die zonder toestemming cookies plaatsen, krijgen een bericht van de bond. Net als in de voorgaande jaren beloven ze de problemen op te lossen en bieden ze excuses aan. Dat is anders bij bedrijven die uitgebreide cookie-menu’s gebruiken. Zij weigeren meestal om hun praktijken aan te passen.

Intussen is ook de Autoriteit Persoonsgegevens ingeschakeld. Zij laten in een reactie weten behoorlijk kritisch te zijn, juist over die ingewikkelde privacyregels en menu’s en zeker als ze sturen in de richting van ‘alles accepteren’. Het AP zegt nog niet over te gaan tot maatregelen maar houden de praktijken wel goed in de gaten.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...