Coronacrisis boost gedragsverandering in communicatie-apps

videosolliciteren

De coronacrisis veroorzaakt waarschijnlijk een blijvende gedragsverandering in het gebruik van communicatie-apps. Dat schrijft Telecompaper op basis van eigen onderzoek.

Dat komt vooral omdat we tijdens de lockdown afhankelijk waren van communicatie-apps als Zoom, Teams, FaceTime, Skype, Hangouts, WhatsApp en TikTok. Zij konden dan ook vol profiteren van de behoefte bij gebruikers om op afstand met elkaar in contact te blijven.

Uit het onderzoek van Telecompaper voor het Dutch Apps Market rapport blijkt dat de meeste communicatie-apps voor chat en videobellen in april vaker en intensiever werden gebruikt dan in januari. TikTok kreeg door de corona-crisis zelfs een flinke boost in de installed-base. Dit is meer dan een verdubbeling onder mensen van 16 jaar en ouder in drie maanden tijd.

 

Strijd

Door de coronacrisis ontstond tussen communicatie-apps onderling een strijd om de gunst van de videobellende gebruiker. Zoom was geen onderdeel van dit onderzoek, maar daar viel wel op te maken dat Zoom in korte tijd een potentieel grote kaper op de kust werd. Vooral dankzij de unieke functie waardoor je met grotere groepen tegelijk een videogesprek kunt voeren.

Grootmachten als Facebook, Google en Microsoft introduceerden al snel een vergelijkbare functionaliteit in hun bestaande apps. Het gaat dan om WhatsApp, Google Meet en Google Duo en Microsoft Teams.

Facebook kwam daarnaast half mei met een directe concurrent voor Zoom met de introductie van ‘Messenger Rooms’. Deze dienst biedt ondersteuning voor videogesprekken met groepen tot 50 personen. Integratie in WhatsApp en Facebook Messenger gaat snel volgen.

 

Gebruikersgedrag

Telecompaper verwacht dat de markt voor communicatie-apps na de coronacrisis niet veel zal veranderen qua marktverdeling. De kans is wel groot dat de frequentie van gebruik van communicatie-apps sterk gaat veranderen. Zo zal het gebruik voortaan richting (video)gesprekken gaan dan messaging. Dat zorgt op zijn beurt weer voor een boost in de groei van het dataverbruik op (mobiele) netwerken.

Door de afhankelijkheid van communicatie-apps zijn Nederlanders dergelijke apps ook hoger gaan waarderen. Al geldt dat niet voor Skype en Facebook Messenger. Zoom deed daarbij op de consumentenmarkt het segment communicatie-apps op zijn grondvesten schudden.

In korte tijd gingen veel consumenten Zoom gebruiken om met grotere groepen videogesprekken te voeren. Andere apps zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Teams en Skype boden aan het begin van de coronacrisis nog geen ondersteuning voor groepsgesprekken met grote groepen mensen.

Geholpen door veel negatieve publiciteit rondom privacy-waarborgen van Zoom bleef de impact op andere apps beperkt. Daardoor zien de marktaandelen op de markt voor communicatie-apps er na de coronacrisis er waarschijnlijk nog steeds hetzelfde eruit als ervoor. Wel heeft de crisis zeer waarschijnlijk wel een blijvend, mogelijk zelfs revolutionair effect op het gebruik van communicatie-apps.

 

Gebruiksintensiteit

Behalve bij TikTok is in de groei van het aantal installaties van communicatie-apps in april ten opzichte van januari geen noemenswaardige groei zichtbaar. Wel is duidelijk dat de apps door bestaande gebruikers intensiever worden gebruikt dan in januari.

TikTok is de enige app waarvan de installed-base in april wel sterk steeg ten opzichte van januari (van 5% in januari naar 11% in april onder Nederlanders van 16 jaar en ouder). TikTok is overigens sinds de tweede helft van 2019 al bezig met een sterke opmars in Nederland. De app is vooral onder jonge kinderen die buiten de onderzoekspopulatie van Telecompaper (16 tot 80-jarigen) vallen mateloos populair. Het is pvallend dat de installed base van TikTok, waarschijnlijk mede door de coronacrisis, ook steeds verder stijgt bij hogere leeftijdsgroepen (vanaf 16 jaar en ouder).

Gerelateerde berichten...