Digitale transformatie nodig in Europese havens

Rotterdam haven en skyline algoritmes

Europese havens moeten hun digitale transformatie versnellen. Zo kunnen ze eventuele bedreigingen in de maritieme goederenvoorzieningsketen beter tegengaan. Dat zeggen de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbours (IAPH) die beiden rapporten van die strekking uitbrachten.

Meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel gaat via de havens. En dus is het belang van een veilige afhandeling van vaar- en reisbewegingen en goederenstromen groot. Versnelde acceptatie van digitale technologieën kan helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde toeleveringsketen -zoals snel stijgende kosten- te bestrijden.

In haar rapport zegt de Wereldbank dat er “dringende noodzaak is om het tempo van digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” De IAPH steunt deze stelling in haar rapport: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time-operaties van schepen met leveranciers, logistieke dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”

Behoefte aan opkomende technologieën

In de IAPH zitten meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In het verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (als AI, analytics, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme werknemers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en communiceren onder alle mogelijke omstandigheden.”

Om dit doel te bereiken, is het goed om werknemers uit te rusten met bijvoorbeeld goede mobiele computertechnologie. In en om de haven kun je dan denken aan verbetering en verdere digitalisering van verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering en communicatie met de haven zelf.

De mensen die op de kade zelf werken hebben meer en betere mobiele handhelds nodig bij de laad-en loswerkzaamheden,  maar ook betere integratie van IT-systemen bij verplaatsing van containers. Ook het toezicht op werkzaamheden op de grond is er erg bij gebaat.

Verbeteren productiviteit, efficiëntie en duurzaamheid

Sommige grote Europese havens zijn al wel aan de slag met digitale transformatie. De voordelen zijn dan snel zichtbaar. Zo gebruikt het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova robuuste tablets om daarmee zowel productiviteit, efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren.

Padova ligt aan belangrijke weg-, spoor- en havenroutes voor zowel het noordoosten van Italië als de rest van Europa. Dagelijks vertrekken en arriveren ongeveer twintig goederentreinen. Deze haven werkt met Toughbook-tablets om werkzaamheden realtime te monitoren en beheren.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...