Direct Duidelijk Brigade verbetert 20.000 overheidsteksten

Rijksoverheid logo Direct Duidelijk Brigade

De Direct Duidelijk Brigade verbeterde sinds de start in 2019 20.000 overheidsteksten. Dit blijkt uit een enquête onder 188 overheidsorganisaties. De Brigade richt zicht vooral op het verbeteren van online teksten.

Ook zijn er 45 Direct Duidelijk Deals door gemeenten, waterschappen en provincies ondertekend. Daarmee maakt het bestuur van een overheidsorganisatie de afspraak om ‘direct duidelijk’ te communiceren, concrete doelen te stellen en de resultaten te meten.

De Direct Duidelijk Brigade is in oktober 2019 opgericht door staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De aangesloten overheidsorganisaties krijgen bijscholing door (online) trainingen, hulpmiddelen en goede voorbeelden op de website directduidelijk.nl.

20.000 verbeterde teksten

Staatssecretaris Knops: “De Direct Duidelijk Brigade heeft voor een sneeuwbaleffect gezorgd. Steeds meer overheidsorganisaties zien in hoe belangrijk duidelijk communiceren is. Ik wil alle brigadeleden en overheidsorganisaties bedanken voor hun harde werk in het afgelopen jaar. We zijn er echter nog niet. Het probleem van onduidelijke overheidsteksten lost zich niet in een jaar tijd op. Dat vraagt om alertheid en aandacht.”

Volgens de Brigade is duidelijke communicatie:
  • communicatie waarin je zo goed mogelijk rekening houdt met je lezers. Welke vragen hebben je lezers over het onderwerp, welke informatie verwachten ze van je te krijgen, en wat weten ze al over het onderwerp? Verplaats je in je lezers en bedenk hoe je hen het best kunt helpen. In veel situaties help je mensen bijvoorbeeld beter door hen te bellen dan door een e-mail of brief te sturen.
  • communicatie waarin je zo helder mogelijk opschrijft wat je bedoelt. Gebruik begrijpelijke taal (eenvoudige zinnen en begrijpelijke woorden) en zorg ervoor dat je teksten een duidelijke structuur hebben. Zet de informatie voorop die voor je lezers het belangrijkst is: zo zorg je ervoor dat ze niet naar die informatie hoeven te zoeken.
  • communicatie waarin je je tekst ondersteunt met beeld. Bedenk bij welke onderdelen van je tekst je je lezers kunt helpen met plaatjes, filmpjes, enzovoort.
Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X