Directeur DDMA Diana Janssen: Maak van privacy een USP

geboortedatum

“Privacy moet net als duurzaamheid een USP van bedrijven worden. Ze kunnen die dan trots en actief uitdragen.” Dat stelt Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA in een speech die ze maandag in de VS houdt.

Ze spreekt maandag 17 oktober op het internationale marketingcongres &THEN in Los Angeles, Dit congres duurt van zondag 16 oktober tot en met dinsdag 18 oktober. DDMA (Data Driven Marketing Association) is de brancheorganisatie voor data-driven marketing. De branche-organisatie telt  275 leden, variërend van War Child tot Heineken en van Relay42 tot Vodafone.

Netjes

Op &THEN, met ook Simon Sinek en Kobe Bryant als sprekers, gaat Diana Janssen onder meer in op het DDMA Privacy Onderzoek dat dit jaar is verschenen. “Consumenten verwachten van bedrijven dat ze netjes met hun persoonsgegevens omgaan. Een logische en terechte wens natuurlijk, die overigens niet betekent dat consumenten hun gegevens niét willen delen. Het onderzoek laat zien dat het grootste deel van de mensen data-uitwisseling accepteert. Ze staan er zelfs welwillend tegenover, als maar duidelijk is hoe ze er zelf van profiteren.”

In deze digitale economie is consumentenvertrouwen belangrijker dan ooit. Als bedrijven dit vertrouwen willen winnen, moet duidelijk zijn waarom ze gegevens nodig hebben, meent de DDMA-directeur. “Een heldere datastrategie met een sterke visie op privacy, opgesteld op allerhoogste niveau, is onmisbaar. Zonder visie persoonsgegevens verzamelen en gebruiken is als politiek bedrijven zonder ideologie: doelloos. Gelukkig zie ik dat steeds meer bedrijven dat begrijpen en ermee aan de slag gaan.”

Privacy als USP

Janssen roept het Nederlandse bedrijfsleven op een visie op data en privacy op te stellen en deze vervolgens actief uit te dragen. “Iedereen mag – of nog beter: móet – weten dat je een strategie voor data en privacy hebt. Net zoals je wilt laten zien dat iedereen weet hoe duurzaam je organisatie is en hoe weinig CO2 je uitstoot. Maak van je privacybeleid een USP. Zorg dat je klanten er niet omheen kunnen. Neem het groot mee in je jaarverslag. Wees open over waarom je bepaalde gegevens nodig hebt om je dienstverlening te verbeteren. Draag het Privacy Waarborg actief uit. Verschuil je niet achter een onleesbaar privacystatement van tachtig kantjes. Maak er gewoon een gebruiksvriendelijke samenvatting van.”

Gerelateerde berichten...