Europees onderzoek tilt vliegtuigonderhoud naar digitaal tijdperk

vliegtuig opstijgend vliegtuigpassagiers voedselverspilling

Een groot onderzoek van meerdere Europese universiteiten en industrieën (ReMAP) met TU Delft als projectleider,  krijgt de modernisering in vliegtuigonderhoud met Artificial Intelligence een vlucht. Dat gebeurde tijdens een testperiode van zes maanden bij KLM.

De onderzoekers maakten gebruik van de operationele gegevens van KLM in realtime. Ze bewezen daarmee dat AI-modellen kunnen helpen om gezondheidsvoorspellingen van vliegtuigsystemen te maken, en het onderhoudsproces dienovereenkomstig te plannen.

Op 23 mei presenteren de ReMAP-partners op de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft de resultaten van het project en bespreken deze in een openbare workshop met belanghebbenden. De conclusies en aanbevelingen komen aan bod tijdens de ‘1st International Conference on CBM in Aerospace’ op 24 en 25 mei 2022 aan de TU Delft met steun van alle ReMAP-partners.

Besparing

De Adviesraad voor Luchtvaartonderzoek in Europa (ACARE) schat dat alleen al in Europa de potentiële besparing op vliegtuigonderhoud kan oplopen tot 700 miljoen euro per jaar . Het project ReMAP (Real-time Condition-based Maintenance for Adaptive Aircraft Maintenance Planning)kwam tot stand met financiering van Horizon 2020 van de Europese Unie. Het ging  in 2018 van start. De resultaten worden op 23 mei 2022 gepresenteerd in een workshop bij de TU Delft. Deze workshop is openbaar en gratis voor alle belanghebbenden.

ACARE stelt dat CBM al in 2035 de standaardbenadering voor het monitoren van de gezondheid van vliegtuigen en planning van vliegtuigonderhoud zal worden. Het verwacht ook dat in 2050 alle nieuwe vliegtuigen voor CBM zijn ontworpen. Dit jaar zal ReMAP een roadmap aan de Europese Commissie voorstellen voor de toekomstige ontwikkeling van CBM-oplossingen in de praktijk. Dit gebeurt dan op basis van de resultaten van dit project en de discussies in Delft op 23 mei 2022.

De vertrouwelijkheid van data was een grote uitdaging in dit onderzoek. Bij ReMAP zijn daarom modellen gedeeld in plaats van data. Belanghebbenden in vliegtuigonderhoud, zoals vliegtuigbouwers, onderhoud serviceproviders, onderhoud-, reparatie- en revisie bedrijven en luchtvaartmaatschappijen kunnen zo samenwerken in deze datagedreven oplossing. Door de open IT-infrastructuur kunnen meerdere stakeholders profiteren van elkaars kennis zonder data te delen. Daardoor kunnen verschillende partijen de open source-oplossing van ReMAP verder uitbouwen en kan de implementatie van CBM in de luchtvaart versnellen.

Schade

Een ander onderzoek van ReMAP richtte zich op de mogelijkheden van diagnose en prognose-modellen voor composiet vliegtuigstructuren. Schade aan composiet vliegtuigstructuren is vaak niet zichtbaar aan het oppervlak. De huidige, handmatige inspecties kosten veel tijd. De bestaande sensortechnologie is nog niet volwassen genoeg voor testen in commerciële vliegtuigen. Daarom vindt dit materiaalonderzoek nog uitsluitend plaats op laboratoriumschaal.

ReMAP ontwikkelde diagnose- en prognosesystemen die via kunstmatige intelligentie bepalen of er schade is, waar dat zit, welke schade er is en hoe ernstig dat is. Een tweejarige testperiode van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en de Universiteit van Patras (GR) esulteerde in een publieke kennisbank waarmee de gezondheid van deze materialen kan worden bewaakt. Deze kennisbank is sinds juni 2021 wereldwijd de eerste die publiek beschikbaar is.

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...