Europese webwinkels zetten bijna 20 procent meer om in Nederland

Webwinkelen Europese webwinkels

De omzet van webwinkels in ons Nederland groeit. Vooral die van buitenlandse online winkels in de EU stijgt. In het derde kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten 455 miljoen euro uit bij buitenlandse internetwinkels in de Europese Unie. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Dat is bijna 20 procent meer dan in het derde kwartaal van 2018. Toen besteedden Nederlanders voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels. De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren stegen ook. In het derde kwartaal van 2019 was dat 17,5 procent hoger.

 

Recordniveau

De omzet van Europese online winkels bereikte in het tweede kwartaal van 2019 een recordniveau van een half miljard euro. Het gaat om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw.

De omzet van de Europese webwinkels nam de afgelopen vijf jaar sterk toe. In het derde kwartaal van 2019 was de omzet 170 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2014. De grootste omzetstijging vond plaats in het vierde kwartaal 2016 (+34,5 procent). De kleinste in het eerste kwartaal van 2018 (+11,0 procent).

 

Nederlandse detailhandel 17,5 procent hoger

De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 17,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers is er onderscheid tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’. Deze laatste sector verkoopt zowel via winkels als online.

De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet bijna 22 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal 3,7 procent hoger dan een jaar eerder.

 

Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Online winkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt. Buitenlandse winkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Eerder deze maand berichtte het CBS dat de goederenimport uit China vooral tech-import is. De totale goederenimport was in 2018 ruim 39 miljard euro.

De tech-import, zoals laptops, tablets, en telefoons, zijn goed voor 28 procent. Dat is een hoog aandeel. In de totale invoer vanuit de hele wereld voor verbruik in productieprocessen is het 9 procent. Die hoge cijfers komen deels ook vanwege de verkopen van webshops.

Gerelateerde berichten...

X