Er is een grote diversiteit aan overheidsinstellingen. Toch bedient BTC Teleconsult alle sectoren binnen de overheid. Directeur Ronald Horn vertelt hoe het bedrijf ooit begon met het leveren van hardware. “Daar is in de loop der tijd een menukaart aan diensten omheen gekomen. Die kunnen als point solution worden geleverd of als een volledige geïntegreerde dienst.”
Als consumentenbedrijf verkocht BTC vanaf het jaar 2000 internetabonnementen in de mobiele telefonie, maar al snel maakte het bedrijf de volledige overstap naar de zakelijke markt. Sinds 2004 bouwt BTC gestaag voort aan haar werkplekoplossingen. “Wij leverden de mobiele telefoon”, herinnert Horn zich, “maar dat was eigenlijk niet genoeg. Er kwamen steeds nieuwe producten bij zoals tablets, notebooks en diensten zoals de vervangservice, de reparatieservice, de helpdesk, en assetmanagement. Met de shift van Bring naar Choose Your Own Device hebben we nu een klantspecifieke webshop ontwikkeld. De it-manager van de klant kiest welke apparaten en accessoires er beschikbaar komen in die shop. Iedere medewerker kan binnen die keuzemogelijkheden zijn eigen voorkeuren volgen, binnen het beschikbare budget.”
Verwachting
Mede dankzij de start van de samenwerking in 2002 met de Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG), kwamen er ook klanten uit de overheid bij. Horn legt uit dat BTC aan overheidsinstellingen meestal een samenstel van point solutions levert. “Of één point solution met een dienst daaromheen. Het gebeurt in dit segment zelden dat we de totale ICT voor de werkplek leveren, zoals we dat wel doen binnen het MKB. Daar wordt steeds vaker besloten om geen eigen ict-afdeling meer te hebben, en speelt de opdrachtgever vaak de rol van ict-regisseur.”
Doordat de dienstverlening van BTC is opgebouwd als een menukaart kan het bedrijf eigenlijk overal een rol spelen, of het nu gaat om een point solution of om een weloverwogen keuze uit het menu. “Zolang de verwachting omtrent het geleverde maar klopt”, benadrukt Horn. “Daar zie je in de markt nog wel eens een mismatch. Daarom begeleiden we bij een uitrol nu vaker de medewerkers die met het apparaat moeten werken.”
Voor- en nadelen van aanbestedingsregels
Organisaties die kiezen voor point solutions kijken voornamelijk naar de stuksprijs. Terwijl partijen die de menukaart gebruiken vaker de TCO monitoren. Horn benadrukt dat BTC net zo lief een point solution levert dan een integraal samengestelde werkplek. “Alleen zien wij dat aanbestedingsregels van een partij niet altijd leiden tot een integrale verlaging van de TCO. Het kan heel goed dat je bij verschillende partijen de point solutions voor de laagste prijs kunt krijgen. Het blijft dan wel de vraag of je integraal ook goedkoper uit bent. Iets als connectiviteit is met de jaren steeds goedkoper geworden, maar andere diensten daaromheen worden juist weer duurder. Die zitten dan vaak weer niet in de aanbesteding, of die passen niet bij de gekozen connectiviteitsoplossing. Als voorbeeld zien wij regelmatig dat instanties die vanwege de aanbestedingsregels over moeten gaan naar de goedkoopste aanbieder. Dat kan dat ertoe leiden dat alle simkaarten verwisseld moeten worden. In de TCO kost dat uiteindelijk meer dan die euro die ze per maand besparen door dat abonnement.”