Zeker van uw bedrijfskritische applicaties met ALM van Ordina

Zeker van uw bedrijfskritische applicaties met ALM van Ordina

IT is in korte tijd onmisbaar geworden. Veel bedrijfsprocessen zijn afhankelijk van goed werkende IT, evenals klantcontact en -bediening. Het is dan ook onvermijdelijk dat de hoeveelheid en complexiteit van IT exponentieel groeit. Om alle applicaties zelf te kunnen blijven onderhouden, moet een IT-afdeling veel uiteenlopende expertises in huis hebben. Terwijl maar een deel van de IT concurrentievoordeel geeft: die IT die de organisatie uniek maakt en herkenbaar is voor klanten. Kortom, het balanceren tussen innovatie en onderhoud is relevanter dan ooit.

Wij spreken met Herke Schuffel, directeur Application Lifecycle Management bij Ordina. “Met ALM ontzorgt Ordina organisaties met het beheer van essentiële systemen. Het applicatielandschap moet vandaag de dag niet alleen betrouwbaar zijn qua performance en continuïteit. Het moet vooral ook flexibel zijn, always-on, stabiel en veilig. De zorg voor dit onderhoud, zeker wat de minder zichtbare systemen betreft, loopt de innovatieve IT-ambities vaak voor de voeten. Met Application Lifecycle Management houdt Ordina het bestaande applicatielandschap van organisaties up-to-date, veilig en beschikbaar.”

Innovaties van gisteren

Iedere organisatie van enige omvang heeft bijvoorbeeld wel enkele applicaties op leeftijd. Van die systemen die het vanwege hun bedrijfskritische karakter gewoon moeten doen, maar waar je niet teveel aandacht aan wilt of kunt besteden. Ze dienen niet echt het onderscheidende vermogen van het bedrijf, maar de software is wel randvoorwaardelijk voor de bedrijfsvoering. Schuffel licht toe: “Aan deze systemen verandert niet meer zoveel en de kennis verdwijnt langzaam uit de organisatie. Soms kent nog maar één persoon zijn weg in dat systeem, een bekend fenomeen bij legacy. Dus als die ene persoon zou wegvallen, is er een acuut probleem. Veel bedrijven benaderen ons daarom met de vraag of het mogelijk is om die kennis over meer mensen te verspreiden, om zo het risico dat die kennis verdwijnt of niet meer toegankelijk is te verkleinen. Met deze gedeelde kennis verzorgen wij het onderhoud maar ook de doorontwikkeling van deze systemen. Daarnaast worden vaak de innovaties van gisteren aan ons toevertrouwd; applicaties die ooit belangrijk waren, maar nu misschien alleen nog draaien omdat niemand ze durft uit te faseren. Dat vraagt om een andere aanpak dan het delen van kennis. Deze systemen wil je wellicht uitfaseren, vervangen of upgraden. Denk aan een systeem dat vijftien of twintig jaar geleden in een van de eerste versies van Microsoft .NET is gebouwd. Dat is nu stokoud en wordt door praktisch niets meer ondersteund. Maar omdat het in .NET is gebouwd, gaan er niet direct allerlei alarmbellen rinkelen. Dat gebeurt pas als je je realiseert dat het om een versie uit 2001 gaat. Voor ieder scenario maken we met de klant een gedetailleerd plan, een roadmap naar een stabiel landschap.”

Vaste teams

Application Lifecycle Management werkt binnen Ordina met een aantal vaste teams. Dat betekent dat de klant altijd met ‘bekenden’ samenwerkt en praat. Binnen het team is veel expertise beschikbaar over uiteenlopende technologieën en programmeertalen. Deze expertise kan worden ingezet voor zowel klassieke als de modernste IT-systemen. “Als er iets aan de hand is, moet je iemand kunnen bellen die jou, jouw organisatie en het systeem kent”, vertelt Schuffel. “Iemand die begrijpt wat je vraagt en met je meedenkt. Alsof het jouw eigen IT-afdeling is. En het mooie is, je gebruikt het ‘team op afstand’ alleen als je ze nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld vanwege een plotselinge marktverandering of grote update moet opschalen, dan kan dat. Juist omdat de teamleden niet telkens opnieuw hoeven te worden ingewerkt, zijn ze direct inzetbaar voor iedere actuele behoefte.”

Kwaliteit en kosten

Bij organisaties die worstelen met die balans tussen innovatie en onderhoud, speelt vrijwel altijd het kostenaspect een rol. De beschikbare tijd en middelen moeten worden verdeeld over enerzijds de inzet voor IT-componenten die toegevoegde waarde leveren aan het bedrijfsresultaat en anderzijds de innovaties van gisteren en de min of meer uitontwikkelde bedrijfskritische applicaties. “Je kan daar vaak niet een volledige FTE op zetten”, weet Schuffel. “De taakstelling is niet onder te brengen in één profiel of één persoon, zeker niet wanneer je te maken hebt met meerdere ontwikkeltalen of systemen. Bovendien is investeren in kennisbehoud en verandercapaciteit voor deze applicaties vaak niet rendabel. Juist dan wordt het interessant om ons in te schakelen, omdat het in toenemende mate moeilijk wordt al die kleine snippertjes superexpertise zelf te organiseren. Daarbij speelt de kwestie van kwaliteit. Het in de lucht houden van dit soort systemen is vaak niet langer de focus van de IT-afdeling. Toch is het ook niet raadzaam om het in handen te geven van mensen die het ‘erbij doen’ of die ongeveer weten hoe het in elkaar zit. Wanneer je het beheer zelf niet langer professioneel kunt doen, kunnen wij helpen.”

Continuïteit

Omdat continuïteit het doel is, zal een samenwerking op basis van ALM vaak voor de langere termijn zijn. Maar een roadmap kan ook een kortere horizon hebben. “Recent wilde een klant een verouderde applicatie, waarvan de technologie overigens nog wel werd ondersteund, verhuizen naar een ander datacenter”, geeft Schuffel als voorbeeld. “Daarvoor moest de gebruikte technologie wel een paar versies omhoog. Dat is een van de expertises van Application Lifecycle Management. Wij zorgen ervoor dat het systeem weer onder een actuele versie draait en geen uitzondering meer vormt in het applicatielandschap.”
Deze dienst van Ordina kan dus vele vormen aannemen, maar garandeert iedere keer de continuïteit van het applicatielandschap. Multidisciplinaire teams bouwen kennis op over de klantorganisatie en hun unieke bedrijfskritische systemen. Zij nemen vervolgens de volledige verantwoordelijkheid op zich voor de IT-systemen op basis van de gezamenlijk afgestemde roadmap.

Waarom Ordina?

Vier argumenten waarom Ordina dé partner is voor het beheer en onderhoud van uw applicatielandschap.
1. Onze teams beschikken over uiteenlopende expertises en zijn volledig op elkaar ingespeeld. Op die basis kunnen zij veel vraagstukken aan en nemen zij de zorg over uw applicaties uit handen. U kunt zich daardoor richten op uw corebusiness.
2. We zijn groot genoeg om schaalvoordeel en zekerheid te bieden en klein genoeg om elke klant écht te kennen. Een vast team van experts ontwikkelt en beheert uw applicaties.
3. We zijn een lokale partner; een bedrijf dat dichtbij staat, makkelijk aanspreekbaar is en een cultuurfit heeft met veel bedrijven in de Benelux.
4. We begrijpen wat uw organisatie doet en weten die kennis te borgen. Onze professionals beschikken bovendien over een onschatbare hoeveelheid technische en functionele kennis van applicaties.

Meer weten over Ordina Application Lifecycle Management? Neem contact op met Herke Schuffel via de Ordina website.