Gemeente Amsterdam gaat deelnemen aan govroam

Een keer inloggen en vervolgens bij elke overheidsorganisatie veilig online. Dat kunnen binnenkort ook alle medewerkers van de gemeente Amsterdam. De hoofdstad wordt in het eerste kwartaal van dit jaar namelijk deelnemer nummer 189 aan govroam.

Vorige week tekenden de gemeente Amsterdam en Stichting govroam de overeenkomst voor deelname. Hij gaat gelden voor ruim 18.000 medewerkers van de gemeente Amsterdam op meer dan 40 locaties.

De centrale ICT-afdeling van de gemeente biedt inmiddels al standaard wifi. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de optimalisatie van het aanmeldproces voor de gebruikers. Volgens planning wordt de aansluiting in het eerste kwartaal van 2018 afgerond.

 

Doelstelling

De doelstelling dat govroam eind vorig jaar in alle gemeenten en overheidsinstellingen beschikbaar zou zijn is daarmee niet gehaald. Het aantal gemeenten in Nederland bedraagt alleen al 380.

Wel groeit de deelname snel. Zo sloten deze week ook de gemeente Gooise Meren, Peel en Maas, Steenbergen en het
KNMI zich aan.

Inmiddels zijn 400 locaties aangesloten en kent het initiatief 188 deelnemende organisaties. Dit is een verdrievoudiging ten opzichte van het jaar ervoor. Het gebruik steeg naar 2,5 miljoen authenticaties per maand (meting sept 2017).

 

Hoe werkt govroam?

Via govroam kunnen overheidsmedewerkers zonder extra inlogprocedure direct op (wifi)-netwerken van andere deelnemende overheidsorganisaties werken. Bijvoorbeeld als zij daar te gast zijn.

Een keer inloggen, overal online is het principe. Het maakt regionale en landelijke samenwerking makkelijker. Bovendien vergroot het de veiligheid van de netwerken.

Gerelateerde berichten...