GHZ: minder ICT-onderhoud maar effectievere zorgprocessen

zorg puzzel EPD

Steeds meer ziekenhuizen zien dat ICT kan helpen de efficiency te verhogen en kwaliteit van zorg te verbeteren. Daarvoor is het nodig dat de basis op orde is, voor in het ICT-onderhoud. Het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) heeft die basis in de afgelopen anderhalf jaar verstevigd. “We besteden nu nog maar 60 tot 65 procent van onze tijd aan dagelijks ICT- onderhoud en beheer. Zo houden we tijd over voor effectiever maken van (zorg)processen.” Hoe heeft het ziekenhuis dit aangepakt en wat kunnen anderen hiervan leren?

Peter Bakker zwaait sinds 2013 de scepter over de 39 FTE tellende ict-afdeling van het GHZ. Toen hij binnenkwam was er sprake van achterstallig onderhoud. “Er waren wat onduidelijkheden. Dan is het logisch dat je geen grote ict-investeringen doet. Maar de medische applicaties en het gebruik van de ICT ontwikkelen zich wel. Er komt bijvoorbeeld steeds meer beeldvormende technologie. De benodigde opslagcapaciteit was fors gestegen. We groeiden echt uit ons jasje. Dat resulteerde in een toename van het aantal storingen en traag reagerende applicaties”, herinnert Bakker zich.

Heldere businesscase

Reden om eind 2013 een strategisch plan voor ICT-onderhoud te schrijven. Het plan bevat drie belangrijke stappen. De eerste is het up-to-date maken van de basisinfrastructuur in het ziekenhuis, zodat de performance verbetert en het aantal storingen afneemt. Als de infrastructuur op orde is, kan de ict-afdeling zijn eigen processen optimaliseren. Fase 3 is beter aansluiten bij de behoeften die leven in het huis. “Want uiteindelijk is het natuurlijk onze taak om zorgprocessen efficiënter en effectiever te maken”, zegt Bakker.

Hij kreeg bij de Raad van Bestuur de handen op elkaar voor het plan.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van september.

Gerelateerde berichten...