Google maakt medische industrie minder vindbaar in zoekmachine

Google logo Google Pay

Na een recente update van Google zijn veel websites minder goed zichtbaar in de resultaten van de zoekmachine. Opvallend is dat dit met name medische organisaties betreft. Vier op de tien ‘getroffen’ organisaties is medisch.

Dat blijkt uit onderzoek van online marketingbureau Brandfirm. Volgens de organisatie had deze recente update zoveel impact op de medische sector dat het zelfs de ‘Google Medic Update’ wordt genoemd. Medische organisaties hoeven niet te hopen dat Google deze update zal terugdraaien of dat verloren posities terugkomen.

 

Tips

Actie is daarom nodig. Het bureau deel zeven tips waarmee medische- en zorgorganisaties nog steeds goed vindbaar blijven.

 

1. Kies voor goede content

Zorg dat je content creëert die Google ervan overtuigt dat jouw website een relevant zoekresultaat is. Blijf gefocust op het creëren van goede content’, is wat de zoekmachine dan ook adviseert.

 

2. Wees origineel

Creëer content die niet al op talloze andere websites staat, maar kies voor originele onderwerpen en inzichten. Doe inspiratie op via contactformulieren, vragen van klanten, de zoekfunctie op jouw site en branche-gerelateerde fora.

3. Wees vernieuwend

Content die twee jaar geleden origineel was, hoeft dat nu niet meer te zijn. Veel content wordt hergebruikt en geüpdatet. Update oude artikelen dan ook eens in de zoveel tijd of vervang deze content door een geheel nieuw artikel.

4. Bied een goede user experience

Zorg dat jouw website snel, veilig, gemakkelijk in het gebruik is en een professionele uitstraling heeft. Vertrouw niet alleen op je eigen oordeel: voer usability tests uit, om te onderzoeken wat wel en niet werkt op jouw site.

5. Creëer engagement

Het creëren van engagement is erg belangrijk. Dat doe je onder meer door content te promoten bij jouw doelgroep via social media. Google geeft de voorkeur voor populaire websites, dus zorg dat je website vaak bezocht wordt.

 

6. Wees niet anoniem

Plaats de echte namen van de auteurs bij artikelen, met links naar een actief en geoptimaliseerd LinkedIn-profiel. Zo worden zij een expert binnen de branche. Dat zorgt voor extra bewijskracht – en dus voor meer autoriteit en vertrouwen.

7. Laat zien wie je bent

Het ontbreken van een duidelijke afzender kan sterk afbreuk doen aan de inhoud van het artikel. Zorg dat de website een duidelijke ‘Over ons’-pagina heeft. Daarmee straal je eveneens vertrouwen en autoriteit uit.

Gerelateerde berichten...