ICT-projecten Belastingdienst vallen miljoenen hoger uit

ICT Summercourse

Drie geplande ICT-projecten van de Belastingdienst gaan veel meer kosten dan gedacht. Het gaat om drie grote projecten die naast duurder ook nog eens stukken later klaar zullen zijn. Demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer.

Vooral het project dat de manier van innen van de motorrijtuigenbelasting moet vernieuwen valt tegen. Het project ging al vijf jaar geleden van start en had eind dit jaar klaar moeten zijn. Toen was de schatting dat het 17,5 miljoen euro zou kosten. Nu zegt de Belastingdienst te verwachten dat het project zeker 37,4 miljoen euro gaat kosten. Twee keer zoveel dus. Verder is de nieuwe dat het pas december volgend jaar klaar is.

Intussen moeten de oudere systemen doordraaien terwijl ze niet in staat zijn om nieuwe wetgeving in de systemen te verwerken. Zo was de invoering op 1 januari 2020 de invoering van de fijnstoftoeslag al een heel probleem. Om dat toch voor elkaar te krijgen moest er een tijdelijke voorziening worden aangebouwd. Dat zorgde wel weer voor een fikse vertraging in het hele systeem.

Hogere kosten

Ook andere factoren speelden een rol bij de vertraging en de hogere kosten. In 2019 is het project bijgestuurd en besloot men de overgang naar het nieuwe systeem niet in één keer maar in fases in te voeren. Deze overgangsperiode kost meer werk en dus meer tijd.

De ICT-projecten voor de belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en het project Uitfaseren Enterprise Tax Management (ETM) zullen per stuk rond de zes miljoen euro meer kosten dan verwacht. Om te kijken of dat bijgesteld kan worden laat Vijlbrief alle drie de projecten bekijken door een groep externe deskundigen. Het is nog niet duidelijk wanneer daar resultaten van bekend worden.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...