Italië geeft Apple tien miljoen boete om misleidende reclame

iPhone buiten op steen

Misleidende reclame van Apple zorgde dat het bedrijf in Italië een boete van tien miljoen Euro tegemoet zien. De Italiaanse ACM stelt dat Apple zich in het land schuldig heeft gemaakt aan agressieve en misleidende commerciële praktijken rond het uitkomen van de nieuwste iPhone.

Dat meldt het Britse persbureau Reuters die een verklaring van de Italiaanse regering heeft ingezien. Apple zelf heeft tot nu toe niet gereageerd.

Waterdicht

De Italiaanse autoriteit valt vooral over de advertenties van het bedrijf in de Italiaanse media. Daarin stelde Apple dat de nieuwste iPhone tegen water kan. De claim werd ook bij vorige versies van de toestellen gedaan.

Wat het bedrijf er niet bij vertelde was dat dat alleen geldt in bepaalde situaties en dat de waterbestendigheid dus niet algemeen geldt. Zo kunnen de telefoons wel tegen regen en waterstralen, maar kunnen ze er niet tegen als ze langer onder water liggen.

Klanten die een dergelijke schade bij Apple claimen komen vervolgens ook bedrogen uit. Zo valt waterschade toch niet onder de garantievoorwaarden, maar wordt dit niet gecommuniceerd. Het bedrijf weigert daarnaast om toestellen te repareren die defect gingen door problemen met vocht. Italiaanse klanten met dergelijke claims werden geweigerd. Alles bij elkaar ziet de Italiaanse waakhond genoeg reden voor een boete voor misleidende reclame van het bedrijf.

Reparatie

De aanklacht lijkt in lijn te zijn met die van het Europees Parlement. Die wil bijvoorbeeld dat er recht op reparatie komt van smartphones en andere elektronica. Volgens de Europese volksvertegenwoordigers moet repareren van deze apparaten standaard goedkoper worden.

In een resolutie stelt het parlement dat de Europese Commissie aan de gang moet om te zorgen dat repareren van elektronica de norm wordt in plaats van vervangen. Verder moeten fabrikanten zorgen dat je hun apparaten makkelijker kunt repareren. De levensduur moet intussen ook een stuk langer. Het voorstel voor een duurzamere Europese elektronicamarkt haalde 395 stemmen voor, 94 tegen en 207 onthoudingen.

Reserve-onderdelen

Dat voorstellen zijn onderdeel van een op handen zijnde ‘duurzaamheidswet’ die volgend jaar moet ingaan. In de nieuwe Europese strategie voor consumentenbeleid gaat het om duurzaamheid, ontwikkelingen op digitaal vlak en klimaat.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X