IT’ers verspillen 7 uur per week aan overgecompliceerde software

games en thuiswerk werkgevers nieuwe technologie

IT’ers verspillen 7 uur per week aan overgecompliceerde software. Dat blijkt uit het het ‘State of Workplace Technology: Bloatware’-rapport. Daaruit blijkt dat 82% van IT-medewerkers met burn-outklachten te ingewikkelde software aanwijst als een van de oorzaken.

Die bijna volledige werkdag besteden IT’ers aan omgaan met zogenaamde ‘bloatware’; ongewenste of te ingewikkelde SaaS-add-ons en functies die productiviteit belemmeren en frustraties veroorzaken. De kosten van gebruik van nutteloze technologie bedragen in de VS alleen al jaarlijks meer dan 84 miljard dollar aan verspilde tijd, oftewel 10 miljoen dollar per uur, En dat elke dag. Daarmee wordt bevestigd dat complexe systemen een grote financiële belasting blijven vormen voor bedrijven. En dit staat nog los van de negatieve impact op het moreel en de productiviteit.

IT-professionals willen meer van minder

Ondanks wijdverspreide innovatie en een maatschappelijke beweging richting eenvoudige, makkelijk te gebruiken apps, blijkt dat bloatware nog altijd een hardnekkig en schadelijk probleem is. IT-professionals geven aan dat ze gemiddeld 14 verschillende applicaties op hun werkcomputer hebben staan, maar dat ze slechts de helft daarvan actief gebruiken. De andere helft leidt af en verlaagt de systeemprestaties.

Bijna elke IT-professional (94%) zegt dat zijn of haar bedrijf baat zou hebben bij een vermindering van de hoeveelheid software, terwijl zeven op de tien (71%) eenvoudigere software zou aanraden. Meer dan de helft (54%) zegt dat zijn of haar organisatie betaalt voor SaaS-functies die nooit gebruikt worden.

Veertig procent zegt dat een groot deel van software-arsenaal moeilijk in gebruik is. Het is duur. Vijfenveertig procent zegt dat zijn organisatie te veel uitgeeft aan IT-technologie, terwijl meer dan een derde (34%) denkt dat het bedrijf niet weet hoe het moet stoppen met betalen voor onnodige diensten. Verder blijkt dat bijna twee derde van de respondenten (63%) de voorkeur geeft aan één softwareoplossing voor IT-service management in plaats van meerdere applicaties.

Feedback

Toch vinden zeven op de tien (70%) IT’ers het lastig om feedback over software te delen. Dat is vooral omdat een op de vijf niet gezien wil worden als een klager (21%) of zegt dat het bedrijf in het verleden feedback heeft genegeerd (21%). Verder denkt 17% denkt dat er niet naar hem of haar zal worden geluisterd.

Zowat alle IT-professionals hekelen hun bedrijfssoftware (bijna 9 op de 10, 89%). De voornaamste redenen: het vertraagt hun werk (35%), het mist flexibiliteit (33%) en er zijn meerdere programma’s nodig om hun werk effectief te kunnen doen (30%). Nog zorgwekkender is dat slechte software ook hun prestaties en het moreel schaadt.

Ruim een derde van de IT-medewerkers (36%) zegt haar/zijn baan te willen opzeggen als zij/hij de verouderde software moet blijven gebruiken. Acht op de tien (82%) IT’ers ervaart een burn-out en meer dan een derde (36%) zegt meer dan ooit in zijn of haar carrière opgebrand te zijn. Zij zien bloatware als een deel van het probleem, waarbij 42% aangeeft dat eenvoudiger te gebruiken software zou helpen om die burn-out te verminderen.

Zestig procent van de IT-professionals zegt een hekel te hebben aan verouderde software die niet gemakkelijk te gebruiken is. Ze zijn zelfs bereid zijn om er voordelen voor op te geven:

  • Meer vakantiedagen (44%)
  • Meer ouderschapsverlof (41%)
  • Meer ziekte-/welzijnsdagen (33%)
Lees ook:
  • Productiviteit versus werkgeluk: wat komt op de eerste plaats?
  • CEO Marc Terveer: “In feite zijn wij werkplekexperts

Gerelateerde berichten...