Kwart IT-beslissers vindt aandacht privacy overdreven

werkplek

Een kwart van de IT-beslissers vindt de aandacht voor privacy overdreven. Bijna de helft (46%) is van mening dat de media privacyschandalen vaak uitvergroten. Dit blijkt uit onderzoek van datacenter BIT.

Het bedrijf deed onderzoek om erachter te komen in hoeverre eindverantwoordelijken en beslissers over databeheer, dataopslag en databeveiliging zich bewust zijn van de securityrisico’s die de public clouddiensten van grote Amerikaanse hyperscalers met zich meebrengen.

Vier op de tien (39%) IT-beslissers van mening dat de eigen organisatie niet voorop hoeft te lopen met de privacywetgeving. Verder blijkt dat zeker 27% van mening is dat de eigen organisatie onvoldoende energie steekt in het toegankelijk maken van het privacybeleid voor klanten, medewerkers en partners.

Een op de vijf (18%) is ontevreden over de inspanningen van de eigen organisatie om het privacy- en securitybewustzijn van medewerkers te verhogen. Maar liefst 15 procent is nog nooit door de eigen organisatie voorgelicht over privacy. En dat terwijl bijna driekwart (72%) van de organisaties privacy op directieniveau op de agenda heeft staan.

Cloudpovider

De uitkomsten zijn volgens BIT opvallend. Want waar veiligheid en privacy tot de top drie selectiecriteria horen bij de keus voor een  hosting- of cloudprovider, weet slechts 58 procent wat hun leverancier doet op dit gebied. Maar liefst 17,5 procent van de mensen die betrokken zijn bij beslissingen op dit gebied, weet zelfs niet wat de eigen organisatie doet om data te beveiligen. Ze beslissen dus over zaken waar ze geen of onvoldoende kennis van hebben. Als iemand in de decision making unit zegt dat ‘het wel goed zit met de security bij deze leverancier’, wordt dit vaak voor waarheid aangenomen.

Alex Bik, CTO bij BIT: “Het is opvallend dat maar liefst een kwart van de IT-beslissers aandacht voor privacy overdreven vindt. Wellicht verklaart dit waarom er bij veel organisaties nog werk aan de winkel is rondom het beschermen van privacy en security. De kans op bijvoorbeeld een datalek als gevolg van deze houding is heel reëel. Zo’n lek kan enorme consequenties hebben, zowel voor de eigen organisatie als voor klanten en leveranciers. De gevolgen zijn niet volledig te overzien, maar alleen al mogelijke boetes, aansprakelijkheidsstellingen en imagoschade kunnen het voortbestaan van een organisatie in gevaar brengen. Organisaties lijken zich onvoldoende bewust van deze risico’s.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...