Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven vindt het lastig om online privacy te respecteren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.
Uit het rapport ‘Harmonizing marketing and privacy: How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies’ van Piwik PRO blijkt dat ongeveer negen op de tien Nederlandse bedrijven (92%) het essentieel vindt om online privacy te respecteren. Het grootste deel (75%) geeft daarnaast aan dat het respecteren van online privacy een positieve impact heeft op het bedrijf en zelfs een concurrentievoordeel kan zijn. Toch blijken bijna net zo veel bedrijven (72%) het lastig te vinden om diezelfde online privacy te respecteren.
Vertrouwen belangrijke motivator
Hoewel bedrijven het dus moeilijk vinden om online privacy te respecteren, geeft iets meer dan driekwart (76%) aan dat het opbouwen van vertrouwen bij consumenten een belangrijke reden is voor het naleven van de AVG. Het risico op boetes blijkt hiervoor geen goede motivator te zijn. Slechts 14% van de respondenten gaf dit aan als reden om te voldoen aan de AVG.
Als het gaat om reviews van marketingtechnologieën en of hierbij de AVG correct wordt nageleefd, voeren de meeste Nederlandse bedrijven sporadisch reviews (38%) uit. Een kwart (25%) doet dat zelfs regelmatig, maar zorgwekkend is dat bijna een op de zes (17%) Nederlandse bedrijven nog nooit zo’n review heeft uitgevoerd.
De meeste respondenten (87%) geloven dat bedrijven privacywetgeving kunnen respecteren terwijl ze effectieve marketingactiviteiten uitvoeren. Daarbij blijkt dat 52% van de bedrijven persoonlijke data verzamelt en opslaat. En dat bijna drie op de tien (28%) niet weet waar alle data van hun marketing stack is opgeslagen.
Andere opvallende resultaten:
- Driekwart (75%) van de Nederlandse bedrijven beweert dat data activation cruciaal is voor de effectiviteit van marketing/sales
- Iets meer dan de helft (54,3%) vindt security en compliance de grootste uitdagingen bij het combineren van data uit verschillende bronnen
- Bijna de helft (43,3%) geeft aan dat data-integratie uit meerdere bronnen het belangrijkste voordeel is van het implementeren van een Customer Data Platform-oplossing.
Lees ook:
- Waarom je regelmatig een cybercrisis moet oefenen
- NAVO-landen komen samen in Nederland voor online veiligheid