De uitspraak volgde op een aanklacht van de uitgevers van Zeit Online en Handelsblat tegen het populaire programma Adblocker Plus. Met het inmiddels zeer populaire programma kunnen gebruikers online advertenties uitschakelen.
De aanklagers waren van mening dat Adblocker geen advertenties op hun sites mocht blokkeren zonder hun toestemming. De rechter was het daar dus niet mee eens.
“De uitspraak schept duidelijk een precedent”, aldus Adblocker Plus in een reactie. “Blokkeren van advertenties is een consumentenrecht. We geven mensen de mogelijkheid hun eigen scherm te controleren”.
Adblocker Plus maakte na de uitspraak duidelijk dat zij openstaan voor gesprekken met andere uitgevers en adverteerders. “We kunnen samen nieuwe vormen van advertenties ontwikkelen die daadwerkelijk bruikbaar zijn en, in tegenstelling dot de huidige advertentievormen, juist verwelkomd worden door gebruikers.”
Adblocker Plus is een van de populairste adblockers ter wereld met zo’n 150 miljoen gebruikers, ongeveer 5% van de internetgebruikers. Eerder dit jaar werd bekend dat Google en Microsoft het bedrijf zou betalen om advertenties toch te laten doorkomen. De onstuimige groei van Adblockers betekent immers een steeds harder gevoeld gemis aan inkomsten.
Eyeo, de Duitse startup achter Adblocker Plus, zou 30 procent van de advertentie-inkomsten van de zoek- en softwaregiganten krijgen. Volgens eigen zeggen toont Adblocker Plus dan alleen ‘acceptabele’ advertenties.