2min Ondernemen

Amazon breidt advertentietechnologie uit naar andere retailers

Amazon breidt advertentietechnologie uit naar andere retailers

Amazon, dat een indrukwekkende advertentieomzet van $50 miljard heeft opgebouwd via gesponsorde plaatsen op zijn website en app, zet een nieuwe stap in zijn advertentiestrategie. Tijdens CES heeft Amazon Ads het nieuwe product Amazon Retail Ad Service aangekondigd. Hiermee biedt de e-commercereus retailers de mogelijkheid om Amazon’s advertentietools te gebruiken voor het verkopen van productadvertenties op hun eigen websites.

Met Amazon Retail Ad Service kunnen advertenties verschijnen op zoekpagina’s, browsepagina’s en productpagina’s van retailers. Het product is gebouwd op Amazon Web Services (AWS) en maakt gebruik van dezelfde geavanceerde technologie en machine learning-modellen die Amazon intern gebruikt.

Concurreren met gevestigde spelers

Deze stap markeert een belangrijke verschuiving in Amazon’s advertentiebeleid en brengt directe concurrentie met bedrijven als Criteo, Epsilon (onderdeel van Publicis Groupe) en startups zoals Koddi. Instacart biedt soortgelijke diensten aan supermarkten, maar Amazon richt zich breder, met zowel kleine als middelgrote retailers zoals Oriental Trading Company, iHerb en Weee! als vroege gebruikers in een bètaprogramma.

Advertentietechnologie

De innovatie biedt retailers toegang tot duizenden adverteerders die al actief zijn op Amazon. Volgens Neil Folgate, SVP Global Marketing bij iHerb, adverteren meer dan 1.200 merken op Amazon, wat deze technologie waardevol maakt voor retailers die hun advertentie-ervaring willen verbeteren en conversies willen verhogen.

Controle voor retailers

Een belangrijk onderscheidend kenmerk van Amazon Retail Ad Service is de mate van controle die retailers behouden. Ze kunnen kiezen welke onderdelen van hun advertentieactiviteiten gebruikmaken van Amazon’s technologie en bepalen zelf waar advertenties worden weergegeven op hun e-commerceplatforms. Ook kunnen retailers de advertentie-ervaring aanpassen, zoals shoppers direct vanuit een advertentie een product laten toevoegen aan hun winkelwagen.

Daarnaast houdt Amazon de data van retailers strikt gescheiden van zijn eigen data, die retailers beheren in hun eigen AWS-accounts. Deze aanpak moet vertrouwen wekken bij retailers die terughoudend zijn om samen te werken met een dominante concurrent als Amazon. Met deze nieuwe stap vergroot Amazon niet alleen zijn marktaandeel, maar zet het ook druk op de markt voor advertentietechnologie.