Consument krijgt inzicht in verhaal achter de boodschappen

Consument krijgt inzicht in verhaal achter de boodschappen

Consumenten kunnen nu meer te weten komen over de producten die zij kopen. Met een gratis app en website geeft Questionmark inzicht in de wijze waarop producten worden gemaakt en wat de invloed is op mens, dier en milieu. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld bij het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. En kunnen zij direct zien of de hazelnoten die in een chocoladereep zitten, door kinderhanden geplukt zijn. Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het gemakkelijk een bewustere keuze te maken. Vandaag worden de nieuwe app en website van Questionmark gelanceerd.

22.000 producten onderzocht
De eerste 22.000 producten die Questionmark heeft onderzocht zijn vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark en toetjes. Nu zijn hier ook pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten aan toegevoegd zoals repen, candybars, hagelslag en chocolademelk. Door de producten te scannen met de app of ze op te zoeken op de website, zie je in één oogopslag hoe deze scoren op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn.

Nieuwe functionaliteiten app en website
Met de vernieuwde website en app zijn alle producten nu nog makkelijker te vinden en vergelijken. Naast het geheel nieuwe design, zijn er diverse nieuwe functionaliteiten. De zoekmachine is effectiever, er wordt uitgelegd hoe de scores tot stand zijn gekomen en bij elk thema wordt interessante achtergrondinformatie gegeven. Ook kunnen consumenten een profiel aanmaken met persoonlijke voorkeuren. Als je bijvoorbeeld dierenwelzijn belangrijker vindt dan milieu, dan kun je dat zwaarder laten meewegen in de eindscore. Ook kun je gemakkelijk een nieuw product aanmelden dat nog niet in de database staat, door er een foto van te maken en door te sturen.

Informatiebehoefte
“Onderzoeken laten zien dat consumenten, als ze de keuze hebben, liever duurzame en eerlijke producten kopen. Voorwaarde is wel dat ze snel en eenvoudig toegang tot die informatie hebben”, zegt directeur Charlotte Linnebank. Questionmark wil de database elk jaar met 10.000 producten laten groeien tot het gehele aanbod in de supermarkt onderzocht is. Later zullen ook producten zoals elektronica en kleding meegenomen worden. Als een echte beweging wil Questionmark verder groeien – voor, maar ook door haar gebruikers. Als een bepaald product in de onderzochte categorieën niet gevonden wordt, kan dit door de gebruiker direct worden gemeld. Binnen enkele weken wordt het product dan toegevoegd.

Onafhankelijk en wetenschappelijk
Questionmark is een neutrale, onafhankelijke organisatie en verzamelt product- en duurzaamheidsinformatie gebaseerd op wetenschappelijk geaccepteerde standaarden. Die informatie wordt op objectieve wijze beoordeeld met de input van deskundigen uit de wetenschap, bedrijfsleven en van maatschappelijke organisaties. Questionmark is mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij.