Coolblue vergroot de omvang van het bedrijf in Duitsland fors. De komende jaren opent de retailer er 36 winkels en negen zogenaamde bezorgdepots. Daarnaast wil het management van Coolblue hard werken aan de naamsbekendheid van Coolblue in Duitsland.
Dit alles brengt met zich mee dat het Nederlandse Coolblue in Duitsland meer dan 1500 nieuwe medewerkers aanneemt. Om de plannen te realiseren investeert het bedrijf de komende jaren meer dan 150 miljoen euro in de groeiplannen.
Financiering met eigen geld
De onderneming financiert de plannen zelf, maar wel samen met de bestaande aandeelhouders. Als onderdeel van het proces koopt aandeelhouder HAL 7,5% van de aandelen van ‘Beginbaas’ (oprichter) Pieter Zwart.
Zwart, die zichzelf dus de ‘Beginbaas’ van Coolblue noemt, vertelt in een video in hoekig Duits over de plannen. “We hebben ontzettend veel zin om ook in Duitsland nog veel meer klanten blij te kunnen maken. We zien namelijk nu al dat onze Duitse klanten de klanten zijn met de hoogste klanttevredenheid. Het zijn de consumenten die het vaakst terugkomen. Duitsland is daarmee dus nu ook al het land met de snelste groei binnen Coolblue.”
De stap naar een grotere aanwezigheid in Duitsland is niet onlogisch voor een partij als Coolblue. De Duitse elektronicamarkt is immers ongeveer vijf keer zo groot als de Nederlandse markt.
Nieuwe depots
Voor het einde van dit jaar opent Coolblue fysieke winkels in de Duitse steden Frankfurt en Dortmund. Maar de retailer is niet alleen bezig met het uitbreiden van het aantal winkels. Ook de depots moeten meegroeien om voor een soepele supply chain te zorgen. Daarom opent de retailer in het laatste kwartaal van dit jaar het derde Duitse depot in Hamm.
Coolblue is al langer actief op de Duitse markt. Op dit moment biedt de onderneming er 307 medewerkers werk. De aangekondigde uitbreiding is daarmee dus fors te noemen.