2min Ondernemen

Trouwe consumenten kiezen voor bol.com

Trouwe consumenten kiezen voor bol.com

Consumenten kopen hun kleding steeds vaker online. Inmiddels kopen Nederlanders gemiddeld 2,8 keer per jaar online. Dit, terwijl consumenten voor kleding nog maar 2,2 keer per jaar het winkelcentrum inlopen.

Dit blijkt uit de resultaten van de Nationale Benchmark Kledingwinkels. Dat is een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders. In dat rapport maakt men onderscheid tussen de frequentie van aankopen en de intentie om opnieuw kleiding te kopen bij een shop. Het eerste criterium geeft dus concrete aankopen weer, terwijl het tweede aspect aangeeft of iemand er opnieuw zou kopen na een eerdere aanschaf.

Koopfrequentie het hoogst bij webshops

De frequentie van aankopen en de intentie om opnieuw kleding te kopen bij een winkel zeggen iets over de loyaliteit van de klant. Gemiddeld heeft een kledingwinkel of webshop een koopfrequentie van 2,4 (keer per jaar). De gemiddelde koopfrequentie van webshops (2,8) is hoger dan die van kledingwinkels met fysieke vestigingen (2,2). De intentie om binnen een jaar weer kleding te kopen bij een winkel is gemiddeld 87%.

Klanten bol meest loyaal

Zeven kledingwinkels presteren bovengemiddeld op zowel koopfrequentie als intentie. Bol heeft de hoogste frequentie, met klanten die gemiddeld 3,6 keer per jaar kleding kopen. Daarnaast wil 89% van de klanten van zowel Bonprix als bol opnieuw kleding kopen bij de webshops. Bonprix en bol scoren daarmee het hoogst op intentie van alle webshops. The Sting heeft de hoogste terugkeerintentie van alle partijen.

SHEIN lage intentie maar hoge frequentie

Slechts vijf kledingwinkels scoren bovengemiddeld op frequentie, maar lager dan gemiddeld op intentie. Opvallend is dat SHEIN de op één na hoogste frequentie heeft (3,4), maar de op twee na laagste intentie (78%). De klanten van SHEIN kopen dus vaak kleding bij de webshop maar een relatief laag percentage van de klanten wil weer winkelen bij SHEIN. De keten VERO MODA scoort laag op zowel intentie (80%) als frequentie (1,6).