De subsidieregeling Techkwadraat is vandaag van start gegaan, waarmee het kabinet 129 miljoen euro wil investeren in technologieonderwijs. Scholen, bedrijven en buitenschoolse organisaties kunnen van 4 december 2024 tot 13 januari 2025 gezamenlijk een aanvraag indienen voor regionale projecten die technologieonderwijs en -activiteiten versterken. Dit kan variëren van praktische lessen in musea tot samenwerking met techlabs en bedrijven.
De regeling is bedoeld om jongeren beter voor te bereiden op een toekomst waarin technologische vaardigheden onontbeerlijk zijn. Het kabinet wil hen vanaf jonge leeftijd laten kennismaken met kunstmatige intelligentie (AI), programmeertalen, 3D-printen en leren omgaan met computers.
Staatssecretaris Mariëlle Paul van Onderwijs benadrukt in een verklaring het belang hiervan: “Voor kinderen en jongeren is het belangrijk dat ze kennis maken met technologie. Zo ontdek je als leerling de wereld die hierachter zit. Denk aan de mogelijkheden van AI. Met technologische hulpmiddelen kun je ook beter leren lezen, schrijven. En natuurlijk word je als leerling zo ook digitaal vaardig.”
Uitdagingen over 20 jaar
Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken voegt toe: “Niemand weet precies hoe onze economie er over vijftien à twintig jaar uitziet. Welke uitdagingen en kansen technologie onze samenleving dan biedt. Juist daarom is het zo belangrijk dat kinderen goed voorbereid zijn.”
De Techkwadraatregeling vormt een onderdeel van een breder plan om technologieonderwijs te versterken op alle onderwijsniveaus, van basisschool tot alle richtingen in het middelbaar onderwijs. Het kabinet heeft in totaal 351,6 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds gereserveerd voor het programma tot 2031. Deze eerste fase van 129 miljoen euro is bestemd voor activiteiten van 2025 tot 2028.
Regionale leerecosystemen
Het resultaat moet zijn dat leerlingen niet alleen meer leren over technologie, maar ook dat er een duurzame infrastructuur van regionale ‘leerecosystemen’ ontstaat. Die ecosystemen bestaan dan uit scholen, bedrijven, musea, bibliotheken, techlabs en wetenschappelijke centra. De opbrengst zit ‘m in bijvoorbeeld practica bij musea, scholen of bedrijven, een technologiecursus voor docenten of het maken van een lespakket op het gebied van technologie.
Alle goede bedoelingen ten spijt, is het ook nuttig om nog eens in herinnering te brengen dat volgens het PISA-onderzoek van vorig jaar één op de drie Nederlandse 15-jarigen functioneel analfabeet is. Het zou wellicht een goed idee zijn om eerst de lees- en rekenvaardigheden van jongeren flink te verbeteren. Met dergelijke basisvaardigheden op zak is het waarschijnlijk ook haalbaarder om complexe technologie te doorgronden.
Lees ook: OpenAI lanceert gratis AI-trainingscursus voor docenten