DNB (De Nederlandsche Bank zet IT-dienstverlener Centric de deur uit door een contract aan te gaan TCS en Capgemini. Het gaat om een vierjarige samenwerking die vanaf 2024 ingaat.
Deze bedrijven gaan de komende jaren DNB ondersteunen om de digitale ambitie van de centrale bank in een hogere versnelling te realiseren. TCS wordt verantwoordelijk voor de servicedesk en Capgemini voor beheer van de datacentra. TCS en Capgemini gaan vanaf 1 oktober aan de slag bij DNB. Na de overdrachtsperiode valt in de eerste drie maanden van volgend jaar daarom definitief het doek voor de oude dienstverlener Centric.
Dat het afscheid zou komen is al sinds vorig jaar maart bekend, toen DNB bekendmaakte dat ze geen gebruik wilden maken van de verlengingsmogelijkheid van hun contract met Centric. Dat was opmerkelijk omdat bedrijven normaal gesproken wel gebruikmaken van de verlenging. Hoewel de bank in eerste instantie ontkende dat de kwestie rond oud-eigenaar Gerard Sanderink daarbij een rol speelde, wijst alles erop dat dit wel degelijk de doorslag gaf.
Officieel is nog niet bekend wat de bedragen zijn die met de nieuwe dienstverleners zijn afgesproken. Wel is duidelijk uit het traject van aanbesteding van vorig jaar dat het gaat om een bedrag van rond de 124,6 miljoen euro voor het beheer van het datacenter. Voor de servicedesk is 9,1 miljoen in het contract gereserveerd.
Aanbesteding
TCS en Capgemini kwamen naar voren uit vier leveranciers in een aanbestedingstraject dat zeker een jaar duurde. Volgens DNB scoorden TCS en Capgemini volgens de bank het hoogste op zowel prijs als kwaliteit. De bank vindt het daarbij vooral belangrijk dat beide bedrijven al lang in Nederland opererern. Capgemini werkt sinds 1968 in ons land en TCS sinds 1992.
De beide bedrijven gaan de bank steunen op twee deelgebieden. De eerste is de servicedesk en de tweede het beheer van het datacenter. Het eerste is het domein van TCS, die gaat zorgen voor zowel online als telefonische dienstverlening. TCS wil daarbij een grotere inzet op selfservice waarbij ruimte voor persoonlijk contact blijft. Capgemini gaat zich helemaal richten op veilig en efficiënt beheer van de datacentra van de bank.
Digitalisering
“Voor DNB staan veiligheid, robuustheid en betrouwbaarheid voorop”, aldus Arjen de Graaf, CIO bij DNB. “De wereld verandert in toenemende mate: de hoeveelheid data groeit explosief en digitale ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. We moeten ons dan ook blijven ontwikkelen en vernieuwen door veilige en robuuste digitalisering. Ik ben verheugd dat TCS en Capgemini, als solide partijen met een bewezen trackrecord, hier samen met ons de schouders onder gaan zetten. Met hen kan DNB zich onverminderd inzetten voor een stabiel financieel stelsel.’’
“We zijn verheugd om samen met DNB de servicedesk-diensten te optimaliseren. Met onze digitale expertise en onze wereldwijde – maar ook lokale – ervaring en capaciteiten, zullen we processen digitaliseren en automatiseren en met behulp van self-service toegankelijk maken voor de medewerkers van DNB. Dit sluit niet alleen aan bij het digitaliseringsbeleid van DNB maar zorgt vooral dat de gebruikerservaring verbetert en de effectiviteit van de medewerkers toeneemt”, zegt Josu Devasia, Country Head, TCS Nederland.
“We zijn blij dat DNB na een zorgvuldig aanbestedingsproces Capgemini heeft geselecteerd om het bedrijf te ondersteunen bij het realiseren van zijn digitale strategie”, zegt Pierre-Olivier Bouée, hoofd Financial Services voor Continentaal Europa bij Capgemini. “Capgemini zal DNB als betrouwbare dienstverlener en daadkrachtige partner ondersteunen in het optimaliseren van het on-premises datacenterlandschap, het versterken van de volwassenheid van de datacenter dienstverlening en het borgen van continuïteit gedurende de transitie naar de cloud”.
Lees ook:
- Commitment van banken voor beter toegankelijk betalingsverkeer
- Hoe voorkom je dat jouw organisatie slachtoffer wordt van ransomware?