Sociale mediasite Facebook boert goed dit kwartaal. Dat bleek uit de cijfers die het bedrijf deze week presenteerde. Het bedrijf meldde een kwartaalomzet van 4,5 miljard dollar (4,1 miljard euro). Dat was een jaar geleden nog 3,2 miljard dollar. Dat is dus een stijging van 41 %.
Het succes is volgens het bedrijf vooral te danken aan de goedlopende advertenties. Die tak is namelijk goed voor 78% van de omzet. Meteen na de presentatie schoot de waarde van het bedrijf nog eens 25% omhoog.
De nettowinst ging het laatste kwartaal ook omhoog: naar 896 miljoen dollar. Zelfs gecorrigeerd voor eenmalige posten waren de cijfers beter dan analisten hadden ingeschat. Een jaar eerder noteerde het bedrijf nog een verlies van 157 miljoen dollar.
De bezoekcijfers van het sociale netwerk stegen het afgelopen kwartaal gemiddeld naar 1,01 miljard gebruikers per dag. En veel van hen gebruiken de mobiele apps. Het gebruik daarvan steeg met meer dan een kwart naar 894 miljoen. 47 procent van de bezoekers gebruikt zelfs alleen de mobiele apps.
De vooruitzichten voor die tak van de sociale mediasite zijn dan ook zonnig te noemen. 41 procent van de advertentie-inkomsten komt inmiddels van mobiele reclames; een stijging van 70%.
Cijfers over het door Facebook ingelijfde Instagram kwamen er overigens niet. Investeerders hadden daar wel op gehoopt.