In vergelijking met de App Store van Apple is Google’s storefront voor Android-devices iets rijkelijker bezaaid met allerhande apps van dubieuze herkomst. Van die apps waarvan niet helemaal duidelijk is wat ze toevoegen, waar ze voor dienen of die fungeren als de net-niet-varianten van betere, bekendere apps. Daar komt mogelijk verandering in nu Google gaat waarschuwen voor apps van lage kwaliteit.
In de meest recente versie van de Play Store (43.7.19-31), staan waarschuwingen bij apps die mogelijk van lage kwaliteit zijn. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld al een hele poos niet zijn geüpdatet, weinig gebruikers hebben of vaak zijn gedeïnstalleerd. Dat laatste kan wijzen op een hoge mate van ontevredenheid onder gebruikers. De website Android Authority kwam met de ontdekking na het doorlichten van de betreffende APK (een Android-installatiebestand) van deze Google Play-versie.
Waarschuwingen in overzichtsscherm
Gebruikers krijgen niet letterlijk te lezen dat een app van twijfelachtig allooi is, maar krijgen wél een aantal waarschuwingen te zien in het overzichtsscherm. Bijvoorbeeld dat de app vaak is verwijderd in vergelijking met gelijksoortige apps of dat de app weinig actieve gebruikers heeft. Er is ook een waarschuwing in het geval dat er weinig informatie over gebruikersdata voorhanden is (en er vanuit de Play Store dus niet zoveel zinnigs te zeggen valt over de app).
De reden voor deze enigszins voorzichtige aanpak, is wellicht omdat niet elke app met weinig gebruikers per se slecht is. Er zijn apps voor elke niche en soms zijn die maar voor een kort moment relevant voor gebruikers.
Vrijer, maar rommeliger winkellandschap
Onder druk van de EU maakt Google het sinds enige tijd mogelijk om Android-apps via de Play Store te updaten, ook als die via sideloading of uit alternatieve app-stores zijn gedownload. Dit maakt het handmatig downloaden van nieuwe app-versies of het gebruiken van een andere bron voor het updaten overbodig.
In de VS bepaalde een rechter al dat Google andere winkels, ofwel storefronts, moet toestaan op zijn Android-platform. Ook moet het mogelijk zijn voor dergelijke alternatieve winkels om content aan te bieden die ook al beschikbaar is op Google’s eigen Play Store. Daarnaast zijn andere betaalwijzen mogelijk voor derde partijen dan alleen de opties die de Play Store biedt.
Dergelijke ontwikkelingen geven consumenten meer opties, maar maakt het voor Google lastiger om de ‘kwaliteit van de gebruikerservaring’ te waarborgen. Eerder dit jaar kondigde Google overigens een grote schoonmaak van de Play Store aan. Apps die slecht functioneren, niet goed meer werken met huidige Android-versies of anderszins hele beperkte content hebben (zoals het weergeven van één statisch PDF-bestand) zouden worden verwijderd.
Lees ook: AI-aanbevelingen Google bevoordeelen advertenties grote winkels