Op initiatief van de Ambassade van Slowakije en de Nederlandse Kamer van Koophandel in Slowakije werd onlangs in het Haagse World Trade Center een bijeenkomst georganiseerd over de vestigings- en samenwerkingsmogelijkheden in Slowakije. De focus van de bijeenkomst lag op het aantrekkelijke ICT-ecosysteem dat zich daar heeft ontwikkeld. Bestuurslid van de Nederlandse KvK in Slowakije en directeur Davinci Jan Lamber Voortman was middagvoorzitter. Hij heeft met Davinci uitstekende ervaringen in Slowakije op het gebied van softwareontwikkeling. ‘Slowakije heeft echter meer te bieden dan alleen (het outsourcen van) softwareontwikkeling. Het hele ecosysteem voor ICT-ontwikkeling biedt volop kansen voor bedrijven die hun horizon willen verbreden.’
De Ambassadeur van Slowakije, H.E. dhr. Jaroslav Chlebo, ziet ook graag dat andere Nederlandse ondernemingen de uitgebreide mogelijkheden voor ICT-gerelateerde activiteiten in Slowakije komen benutten. ‘ICT is de drijvende kracht voor veel economieën. Slowakije biedt een aantrekkelijke en globaal georiënteerde markt, die voor de Europese markt centraal is gelegen. Daarbij biedt Slowakije goedkoop en razendsnel internet. Dat laatste is vooral voor ICT-ontwikkelingen een onderscheidende factor.’
Tipje van de sluier
Verschillende Slowaakse bedrijven lichtten voor de ca. 40 toehoorders een tipje van de sluier van hun succes op. Als directeur van Davinci (www.davincigroep.nl) vertelde Voortman over zijn praktische ervaringen met de Slowaken en de Slowaakse arbeidsethiek in softwareontwikkeling. ‘Natuurlijk is er een verschil in cultuur, taal en manier van managen, maar de Slowaken zijn betrouwbare, gedreven, harde werkers. Duidelijke afspraken leiden tot uitstekende prestaties. Ze leveren op tijd en in de juiste kwaliteit! Dat zie je lang niet altijd in diezelfde mate in de ‘bekende’ outsourcing landen waar we als markt inmiddels meer van weten, zoals India en Pakistan. Slowakije is nog relatief onbekend, maar biedt grote kansen. De samenwerking met universiteiten komt in Slowakije eenvoudig op gang, men staat daar erg open voor innovatie en nieuwe ontwikkelingen. Dat aspect vormt eveneens een van de grote toegevoegde waardes van Slowakije. Niet voor niets zijn grote internationale ondernemingen als IBM, HP, AT&T, T-systems en Dell hier ook actief.’
Innovatieve ondernemingen
Axasoft (www.axasoft.eu ) presenteerde bij monde van haar CEO de heer Dusan Kráľ over haar geavanceerde Point of Sales Solutions voor met name de financiële markt. ‘Vooral op het gebied van debet/credit- en customer loyalty systemen heeft Axasoft veel te bieden voor banken die verder kijken dan alleen de traditionele dienstverlening. De toekomst zal meer vragen van de bank en daarvoor zijn betrouwbare en stabiele systemen noodzakelijk,’ aldus Kráľ.
ESET (www.eset.com) biedt geavanceerde beveiligingssoftware voor onder meer de bancaire sector. Senior Research Fellow Righard Zwienenberg, liet aan de hand van zijn presentatie zien dat ook op het gebied van beveiligingssoftware Slowakije een vooruitgeschoven positie heeft in de markt. ‘Er komen veel bedreigingen op ons af, zeker in de financiële sector. Vertrouwen en betrouwbaarheid zijn cruciale succesfactoren in de communicatie tussen bank en klant. Als er ook maar enigszins twijfel bestaat over de gebruikte systemen en de financiële en klantdata die daarin worden verwerkt, is de markt verloren. En de markt staat al zwaar onder druk. De meest geavanceerde tools zijn nodig om te voorkomen dat criminelen met jouw data aan de haal gaan. ESET loopt voorop in die ontwikkeling en we kunnen veel partijen helpen.’
De derde presentatie kwam van Adastra Partnering (www.adastra-partnering.com), onder meer actief in Business Intelligence en Datakwaliteitssystemen. CEO Martin Zahumensky ging in op de bijna ongelimiteerde mogelijkheden die kennis van beschikbare data met zich meebrengt. ‘Er is een enorme groei in data, dat is inmiddels bij iedereen wel bekend. Die data vertegenwoordigen een grote waarde, mits je er op de juiste manier mee omgaat. Data moet op de juiste kwaliteit worden gehouden, zodat klanten niet worden lastig gevallen met onnodige of onzinnige informatie. Zolang de privacy van de gegevens is gewaarborgd, kun je bovendien veel extra marktkennis halen uit die al gegevens. Marktkennis die je verder helpt in de ontwikkeling van je bedrijf,’ aldus Zahumensky. ‘Adastra Partnering biedt veel oplossingen op het gebied van Datakwaliteit en Business Intelligence. We hebben veel kennis en ervaring die ook voor andere partijen, bijvoorbeeld uit Nederland, interessant is.’
‘Business opportunity’ in Slowakije
Ambassadeur Jaroslav Chlebo: ‘Deze Slowaakse ICT-bedrijven vormen slechts een kleine greep uit het aanbod van in de ICT-sector actieve bedrijven in Slowakije. Zij bevestigen met hun presentaties de aanwezigheid van een grote ‘business opportunity’ voor Nederlandse bedrijven die hun horizon willen verleggen richting Slowakije, maar ook vice versa.’ Alle partijen benadrukten de kwaliteiten van de Slowaakse economie, de centrale ligging en de aanwezige (ICT-)infrastructuur. ‘Kansen te over voor zowel Nederlandse bedrijven die in Slowakije actief willen worden, als voor Slowaakse bedrijven die de Nederlandse markt op willen’, aldus Jan Lamber Voortman.
Ambassadeur Chlebo beaamde dat. ‘Niet voor niets heeft Gartner Slowakije gerangschikt in de Top 15 van aantrekkelijke landen om actief in te worden als ICT-onderneming. En of dat nu om ‘near shoring’ gaat of een van de andere toegevoegde waarden die we kunnen bieden als EU-lidstaat, Slowakije biedt veel kansen en die willen we graag onder de aandacht brengen tijdens deze bijeenkomst.’
Voortman sloot als bestuurslid van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Slowakije af met de woorden: ‘Of het gaat om specifieke bancaire ICT-toepassingen, om beveiligingssoftware, om kosteneffectieve datamanagement-oplossingen of Research & Development, Slowakije biedt het juiste ecosysteem en heeft de wens om mee te denken en te werken met nieuwe partijen die tot deze markt toetreden. Dit initiatief van de Slowaakse ambassade verdient daarom zeker navolging. Het brengt mensen en bedrijven met elkaar in contact op een informele manier en daarmee wordt de weg naar beide markten sneller ontsloten. En dat juichen wij als Nederlandse kamer van Koophandel in Slowakije van harte toe uiteraard.’