Ingelogde gebruikers krijgen 10 tot 20% vaker AI-overzichten van Google. Vooral bij zoekopdrachten voor e-commerce is dat het geval. Dat blijkt uit steekproeven van Search Engine Land.
Volgens de nieuwssite voor search marketing verschilt het percentage per branche, maar springen e-commerce-zoekopdrachten eruit. “We hebben de evolutie van de AI-overzichten van Google nauwlettend gevolgd, omdat deze de potentie heeft om de hoeveelheid organisch verkeer dat je ontvangt te verstoren”, schrijt hoofdredacteur Danny Goodwin in een commentaar. “Verschillende sectoren zullen hierdoor worden beïnvloed, dus het is belangrijk om te begrijpen hoe AI-overzichten naar de verschillende sectoren worden uitgerold.”
Hoewel e-commerce het grootste verschil vertoonde, verschijnen Google AI-overzichten dus minder vaak voor uitgelogde gebruikers in andere sectoren. De laatste analyse van het zakelijke SEO-platform BrightEdge maakte het volgende overzicht:
- Onderwijs: 21% minder
- B2B-technologie: 17% minder
- Gezondheidszorg: 16% minder
BrightEdge ontdekte ook dat de productcarrousels in augustus voor kledinggerelateerde zoekopdrachten stegen met 172%. Het gebruik van ongeordende lijsten in alle sectoren steeg met 42%.
Gebruik consumentgerichte media en blogs van Google daalt
Google neigt er dus naar minder consumentgerichte media en blogs te verwerken in de zoekresultaten en zich meer te richten op gespecialiseerde, deskundige domeinen. Dat betekent bijvoorbeeld dat algemene gezondheidssites zoals verywellhealth.com een daling zag in het aantal citeringen door Google. Domeinen als artritis.org zagen juist een substantiële stijging in het aantal keren dat ze voorkwamen in de zoekresultaten van de zoekreus.
Vooral grote en Fortune 100-merken lijken ook meer verwijzingsverkeer te krijgen van SearchGPT dan van Perplexity. Dit is opmerkelijk omdat OpenAI SearchGPT in juli introduceerde en er nog steeds beperkte gegevens over zijn.
Tip:
- Google Ads introduceert nieuwe AI-functies