Het Internet of Things’ (IoT) wordt de komende jaren groter dan de meeste mensen denken. Daarom juist moeten techbedrijven en dienstverleners veiligheid, privacy en vertrouwen voorop stellen. Wie in de huidige cultuur van wild west blijft hangen kan een moeilijke tijd tegemoet gaan. Dat stelt KPMG in een wereldwijd onderzoek onder 100 IoT-organisaties, één-op-één interviews met industrieleiders en IoT-professionals van KPMG zelf.
Het onderzoek benadrukt vooral het belang van veiligheid en samenwerking op de standaarden voor IoT. Verdeeldheid betekent op deze punten altijd verlies voor de klant en gezichtsverlies voor de producent.
Zorgen
Ten tweede moeten veiligheid en privacy vanaf het begin voorop staan. Alleen zo krijg je veilige systemen waar klanten vertrouwen in hebben. 92% van de huidige IoT-gebruikers maakt zich volgens het onderzoek nu al zorgen over hun privacy en goede beveiliging van hun producten.
Meer dan 55% van de bedrijven deelt deze zorgen. Hoe belangrijker IoT wordt, hoe aantrekkelijker hackers het gaan vinden. Een auto die midden op de snelweg gehackt wordt is geen veilig vooruitzicht.
Bedrijven die groot willen worden door IoT doen er daarom goed veiligheid een zelfde hoge prioriteit te geven als functionaliteit en snelheid. Wie het goed doet kan zich succesvol begeven in een markt die voorlopig per jaar zo’n 17,5% zal groeien.