In de winterperiode kijken veel Nederlanders alvast vooruit naar hun volgende vakantie. Onderzoek van financieel technologieplatform Adyen biedt inzicht in hoe consumenten hun vakanties boeken en betalen. Dit is niet alleen relevant voor reisaanbieders, maar ook voor consumenten die optimaal willen profiteren van beschikbare opties en voordelen.
Loyaliteitsprogramma’s
Hoewel platforms als Airbnb en Booking.com het eenvoudiger hebben gemaakt om zelf reizen samen te stellen, kiest 35 procent van de Nederlanders nog steeds voor online reisbureaus. Deze bieden complete pakketten inclusief vlucht, accommodatie en vaak een huurauto. Loyaliteitsprogramma’s spelen daarbij een belangrijke rol: een derde van de consumenten waardeert de extra kortingen, gepersonaliseerde aanbiedingen en exclusieve voordelen die reisbureaus bieden.
Ook hotels investeren fors in loyaliteitsprogramma’s. Bijna de helft (45 procent) geeft aan hier succes mee te boeken. Ondanks een daling in consumentenbestedingen in 2023, blijft 30 procent van de hotels investeren in deze programma’s. Dit laat zien dat loyaliteit steeds belangrijker wordt in een concurrerende markt.
Flexibiliteit cruciaal
De optie ‘gratis annuleren’ blijkt onmisbaar: voor 51 procent van de Nederlanders is deze mogelijkheid een doorslaggevende factor bij het boeken van een verblijf. De flexibiliteit om tot 24 of 48 uur voor aankomst kosteloos te annuleren, biedt reizigers gemoedsrust en ruimte om plannen te wijzigen.
Veiligheid en betaalgemak
Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van betaalgemak en veiligheid. Mobiele betalingen winnen terrein, maar bij betalingen in hotels kiest 21 procent nog steeds voor contant geld. Bovendien is vertrouwen in de betaalmethode essentieel: 43 procent voelt zich veiliger als ze pas bij het inchecken betalen, en evenveel respondenten weigert boekingen als er telefonisch om kaartgegevens wordt gevraagd.
Boekingsmoment
“De winter is voor veel Nederlanders het ideale moment om plannen te maken voor een volgende vakantie”, zegt Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen. “Hotels en reisbureaus spelen hierop in met kortingen en loyaliteitsprogramma’s. Voor consumenten biedt dit de kans om aantrekkelijke deals te vinden, met de zekerheid van veilige en flexibele betaalopties.”