Nederlandse bedrijven laten AI-kansen op milieugebied nog vaak liggen

Nederlandse bedrijven laten AI-kansen op milieugebied nog vaak liggen

Volgens de Global Sustainability Barometer van Kyndryl en Microsoft heeft meer dan de helft van de Nederlandse organisaties zijn duurzaamheidsdoelen aangescherpt. Dat klinkt indrukwekkend, maar slechts 16 procent van de Nederlandse bedrijven benut het potentieel van data en AI voor het verminderen van de milieu-impact, blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Kyndryl.

Een woordvoerder van Kyndryl roept bedrijven op om ‘van intentie naar collectieve actie’ te gaan als reactie op het recent verschenen Global Sustainability Barometer-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Microsoft. Een prachtige zin voor in een vergadering, en de cijfers uit het onderzoek laten zien waarom het bedrijf met deze oproep komt. Zo gebruikt slechts 7 procent van de Nederlandse bedrijven data voor strategische planning.

AI, potentieel meester in het doorgronden van data, wordt door 84 procent wel gebruikt, maar dan vooral om historische gegevens door te spitten. Het inschatten van toekomstige risico’s en scenario’s analyseren is een gouden kans die een meerderheid van de bedrijven nu veelal nog laat liggen: slechts 40 procent zet voorspellende AI in. Lichtpuntje is dat 85 procent AI al wel energiegebruik en emissies laat monitoren.

AI zal op termijn een significante impact hebben op het behalen van duurzaamheidsdoelen, denkt 18 procent wel de bedrijven. Frappant is dan wel dat velen nog niet echt nadenken over de energiehonger van de AI-systemen zélf. Slechts 29 procent van de organisaties kijkt überhaupt naar de energie-impact van AI-oplossingen.

Nog veel kansen om data te integreren

Ondanks reuring rondom beslissingsprocessen die ‘data-driven’ zouden moeten zijn, toont het onderzoek ook aan dat slechts 5 procent van de Nederlandse bedrijven geïntegreerde data gebruikt om hun duurzaamheidsstrategie te sturen. Geïntegreerde data betekent hier het gestructureerd samenvoegen van informatie uit verschillende bronnen, zodat een samenhangend geheel ontstaat voor verdere analyse of besluitvorming.

Bedrijven die duurzaamheid willen bevorderen, kunnen bijvoorbeeld emissiecijfers koppelen aan productiekosten of milieueffecten voorspellen door historische trends naast actuele data te leggen.

Kyndryl pleit dan ook voor het slim aan elkaar knopen van verschillende datapunten. Dat duurzaamheid echt niet per se een solide bedrijfsvoering in de weg staat, maar juist kan helpen bij het strak trekken van inefficiënte bedrijfsprocessen, daar schreven we al eerder over.