Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten en moet dwangsom betalen

Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten en moet dwangsom betalen

Het online marketingbedrijf Allfree misleidt nog steeds consumenten. Het bedrijf moet de dwangsom van 89.000 euro daarom definitief gaan betalen. Allfree maakte misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten.

Vorig jaar juli eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat Allfree daarmee zou stoppen en legde een dwangsom van 8900 euro op die het bedrijf tien weken lang moest betalen. Allfree deed dat, maar bleef werken met de misleidende websites.

Allfree

Online marketingbedrijf Allfree bouwt websites en maakt voor die sites ook reclame. Bedrijven kunnen zich aanmelden om tegen betaling via de websites van het bedrijf consumenten te werven voor hun eigen diensten.

Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of een andere spoeddienst zoeken. Het bedrijf kreeg tot eind september de tijd om de websites aan te passen. Zo niet, kregen ze vanaf begin oktober 2021 tien weken lang, per week een dwangsom van 8900 euro. Bij de controles bleek dat er nog steeds misleidende teksten op verschillende websites stonden.

Dit moest het bedrijf doen:
  • Informatie over de aanbieder vermelden
  • Duidelijk en eerlijk zijn over de rol van de aanbieder en over de dienst
  • Stoppen met onterechte vermeldingen van keurmerken

Stel: je vergeet je sleutel en kunt je eigen huis niet meer in. Of het riool is verstopt en vies water stroomt je keuken in. In deze gevallen heb je snel vakmensen nodig. Je zoekt dan op internet naar een bedrijf dat je snel kan helpen. Maar het is bij sommige websites niet altijd duidelijk wie je uiteindelijk inschakelt voor de klus. Dat kunnen ook bedrijven zijn die slecht werk leveren, veel te veel geld rekenen en soms agressief te werk gaan. De werkwijze van Allfree maakt het veel moeilijker om te achterhalen met welk bedrijf je in zee gaat.

De ACM wil voorkomen dat consumenten terecht komen bij bedrijven die misbruik maken van de situatie.  Naast boetes en dwangsommen kan de Autoriteit sites ook uit de lucht halen of telefoonnummers blokkeren. Dat gebeurt in samenwerking met de politie, de Stichting Internet Domein Namen (SIDN), het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en buitenlandse toezichthouders.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten mogen niet worden misleid. En al helemaal niet als ze in een spoedsituatie zitten en daarmee extra kwetsbaar zijn. Allfree deed wel aanpassingen, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.”

Lees ook:
  • Parlement steunt verbod op plaatsen van nepreviews
  • Van koploper tot achterblijver: zo kom je samen tot succesvolle IT adoptie