Ook Pinterest onder EU-vuur voor tracking in advertenties

Ook Pinterest onder EU-vuur voor tracking in advertenties

Sociaal netwerk Pinterest ligt bij de EU onder vuur vanwege advertenties met tracking cookies en onrechtmatig volgen van bezoekers. Er ligt een klacht op tafel vanwege schending van de AVG.

Volgens de regels had het netwerk gebruikers om akkoord moeten vragen, maar deed dat niet. Er hangt het netwerk een boete tot 4% van de omzet boven het hoofd. Hoewel je bij privacyschending eerder zou denken aan Faceook, die de Ierse privacywaakhond die dit soort klachten namens de hele EU afhandelt, was Pinterest wel een factor bij de zelfmoord van de Britse scholier Molly Russel in 2017. Ze kwam volgens onderzoekers onder andere tot haar daad door pro-zelfmoordcontent op sociale media, waaronder ook Pinterest.

In de aanklacht, ingediend door de Franse privacy-autoriteit en privacyplatform noyb (none of your business), krijgt het platform ook beschuldigingen van het weigeren van informatieverstrekking in het kader van de AVG. Pinterest weigerde namelijk gegevens te overleggen over wat ze zouden hebben gedeeld met derde partijen. Onder de AVG hebben Europese burgers het recht om te weten wie hun data in bezit heeft en Pinterest had de gegevens dus wel moeten overleggen. Het argument van het bedrijf is dat de data vanwege het zogeheten legitiem belang wel naar derde partijen mag gaan. Maar volgens de AVG mag dat helemaal niet.

Facebook eerder al veroordeeld

De Franse privacywaakhond wijst op een vonnis van juli vorig jaar tegen Facebook. Moederbedrijf Meta moest stoppen met advertenties met tracking software, ondanks hun beroep op het legitieme belang. Pinterest moet volgens de wet dus eerst toestemming vragen aan Europese burgers om persoonlijke advertenties te mogen tonen en daarbij van tracking software gebruik te maken. En dus niet, zoals nu gebeurt, de 130 miljoen Europese gebruikers ongevraagd volgen met persoonlijke advertenties.

De basis voor de klacht licht bij een gebruiker van het platform die anoniem wil blijven. Ze ontdekte dat Pinterest haar gangen volgde doordat ze in de privacy-instellingen zag dat personaliseren standaard op ‘aan’ stond. Daarbij zag ze dat het platform ook ongevraagd data verzamelde van andere websites die ze bezocht en alle dingen die ze op de website deed.

De klager diende een verzoek in om boven water te halen waar haar gegevens nog meer terecht waren gekomen. Maar het rapport dat ze van Pinterest kreeg bevatte daar helemaal geen informatie over. Zelfs na twee nieuwe verzoeken lukte dat nog niet. Ze stapte daarop naar de autoriteiten en dat leidde tot de klacht. Pinterest is nu dus gesommeerd de verzamelde data uit de trackingadvertenties te verwijderen en gebruikers daarvan op de hoogte te stellen.

LinkedIn ligt ook onder vuur

Ook LinkedIn ligt overigens onder vuur. Ook bij dit netwerk gaat het om gedragsanalyse en tracking-advertenties. De Ierse privacytoezichthouder DPC legde LinkedIn namens alle Europese lidstaten een boete op van 310 miljoen euro. De eis kwam niet onverwacht. Moederbedrijf Microsoft hield er al rekening mee.

Ook hier ging het om het volgen van gedrag op de website en de app, zoals met wie een gebruiker contact heeft, waar je naar zoekt en welke profielen je aanklikt. De argumentatie van de Ierse waakhond is daarbij het zelfde als bij Pinterest.  

Tip: Data van leden doorspelen aan commerciële partijen mag soms, zegt EU-Hof