Persoonlijke data nieuwe olie van internet

Persoonlijke data nieuwe olie van internet

Consumenten moeten zeggenschap over digitaal gebruik van persoonlijke data door bedrijven en overheden terugkrijgen, ook al kost het bedrijven geld. Dit standpunt begint langzaam maar zeker gemeengoed te worden. Ook ‘de grote jongens’ gaan het belang ervan beseffen.

Een belangrijk breekijzer is het Nederlandse Qiy Foundation . Zij werken samen met grote marktpartijen een model uit om consumenten op basis van een open standaard eigen beheer van persoonlijke data te bieden.

“De positie van mensen in de digitale wereld loopt hopeloos achter in vergelijking met de waarden, normen en rechten die we zo normaal vinden in de fysieke wereld,” vindt Marcel van Galen, de chef van de Qiy Foundation. “We moeten toe naar digitale zelfbeschikking. Dat is ook een voorwaarde voor duurzame economische groei, bijvoorbeeld met de golf van big data die eraan komt.”

Niet enkel Google en Facebook verzamelen massaal surf- en klantdata om adverteerders gerichte reclame te laten aanbieden. Ook Nederlandse bedrijven als Bol.com, Wehkamp, Sanoma, Telegraaf en RTL doen dit. Zo boekstaven kabelaars UPC en Ziggo (inmiddels gefuseerd met de naam Ziggo -red) video-on-demand voorkeuren en activiteiten op het ‘tweede scherm’, de tablet.

Arno Otto, directeur Digitaal van RTL, en enthousiast deelnemer aan het Qiy stelsel, zet uiteen waarom deze organisaties willen deelnemen: “Consumenten kunnen alles wat wij van hem/haar weten straks zelf beheren. Zij krijgen dus controle over het eigen profiel. Het individu bepaalt welke data wij mogen gebruiken en waarvoor. Er komen ook combinaties, bijvoorbeeld van RTL en adverteerders. Als partij x bepaalde informatie van je heeft, geef jij zelf de toestemming om die met partij y te delen.”

“Persoonlijke data vormen de nieuwe olie van het internet en de nieuwe valuta van de digitale wereld,” zei eurocommissaris Meglana Kuneva van Consumentenzaken al in 2009. Haar speech droeg de titel ‘Commerciële discriminatie’, want opbrengsten vloeien momenteel eenzijdig naar bedrijven, consumenten zijn passief.

Van Galen: “Data is wellicht de nieuwe olie, maar de vraag rijst: wiens olie? Wie delft de olie, wie verrijkt hem en wie verkoopt hem? Van wie is de olie en wie heeft recht op de waarde? De consument of de bedrijven?”

Lees het hele verhaal van Peter Olsthoorn online of in ICT/Magazine van april.