Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie: “Een project als dit kún je alleen agile implementeren”

Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie: “Een project als dit kún je alleen agile implementeren”

Toen ict-portfoliomanager Wim van der Stam in 2016 samen met CIO Richard Kamman aan de contouren van het ict-landschap begon voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, was de locatie waar nu een ziekenhuis staat nog een weiland. “

Er was niets: geen gebouw, geen processen, alleen een klein clubje dat op een eigen afdeling binnen het Wilhelmina Kinderziekenhuis bezig was met kinderoncologische zorg. We hebben alles van de grond af aan moeten realiseren, zonder precies te weten hoe de zorgprocessen eruit zouden komen te zien.” Wat is er in twee jaar tijd gerealiseerd?

 

Droom

Het is voor veel CIO’s en it-managers in ziekenhuizen een droom: helemaal ‘from scratch’ een architectuur neerzetten die klaar is voor de toekomst. Dat was het ook voor Van der Stam. “Maar die droom duurt niet heel lang, je moet direct keuzes maken die daarna bepalend zijn voor de rest van het traject.

In bestaande organisaties werkt het aanwezige ict-landschap vaak belemmerend als je wilt innoveren. In ons geval was het een belemmering dat we nog geen uitgewerkte procesbeschrijvingen hadden. Je kunt nog zo’n geweldig applicatielandschap neerzetten, met nog zulke geweldige functionaliteit, maar als het niet aansluit bij de processen op de werkvloer dan heb je er niets aan. Het gaat erom dat gebruikers – kinderen en hun ouders, zorgverleners en onderzoekers – maximaal profijt hebben van de functionaliteiten die wij voor ze ontwikkelen.”

Zorg én onderzoek

Fysiek was er in 2016 nog niets, maar er was wel een heldere visie vanuit de top: realiseer een it-omgeving voor een centrum waar zorg en onderzoek hand in hand gaan. “Dat is anders dan in de meeste UMC’s, waar zorg en onderzoek relatief gescheiden werelden zijn die deze mate van integratie niet kennen”, zegt Van der Stam. “Het idee is dat we alle data die we in de klinische trajecten genereren ook gebruiken om onderzoek op te doen.”

Naast een heldere visie was er ook al een EPD, Chipsoft HiX, waar ook UMC Utrecht en het Wilhemina Kinderziekenhuis (WKZ) mee werken. Van der Stam: “Omdat het Prinses Máxima Centrum in 2014 startte met zorgverlening, werd vanaf toen gebouwd aan een kinderoncologisch dossier. We hadden dus wel een basis, maar ook niet meer dan dat. Want in het Prinses Máxima Centrum lopen veel processen anders. Bovendien is de omgeving fysiek anders ingericht. Het was een enorme uitdaging om dit pand digitaal in HiX te krijgen. Hoe vind je bijvoorbeeld terug in welke kamer welke patiënt ligt? Daar komt bij dat wij op veel terreinen het wiel aan het uitvinden zijn. We kunnen niet bij een ander kinderoncologisch centrum afkijken wat handig is qua inrichting van het EPD.”

Een van die wielen was de ordercommunicatie, die er bij kinderoncologie heel anders uitziet dan bij oncologie voor volwassenen, vertelt Van der Stam. “Ongeveer 90 procent van de behandelingen bij kinderen bestaat uit chemokuren. De ordercommunicatie van deze medicatie start in het EPD; we gebruiken hierbij ook een eigen voorschrijfsysteem (Practocol). Net toen we inzichtelijk hadden gemaakt hoe het proces zou moeten lopen, werd besloten om in de nieuwbouw ook een eigen apotheek neer te zetten. Die beslissing had een enorme impact op de processen van voorschrijven, bereiden, verstrekken en toedienen, die we moesten inregelen binnen de systemen.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van september.