De IT-infrastructuur van veel warehouseoperaties zijn vaak toe aan modernisering. Dat zegt 97 procent van de respondenten in het ‘2024 State of Warehouse Operations’-onderzoek van Manhattan Associates en Vanson Bourne.
Tweeduizend supplychainprofessionals, in onder andere Nederland en België, werd gevraagd naar de huidige uitdagingen en belangrijkste kansen voor de sector. Naast de nodige modernisering geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. 73% constateert bovendien dat de hoeveelheid goederen die de magazijnen in en uit ging de afgelopen twaalf maanden toenam. Daardoor verergerden de problemen waarmee ze al te maken hadden.
Generatieve AI en robotica
Supplychainprofessionals bleven echter ook hoopvol over de toekomst. Ze verwachten dat generatieve AI (75%) en robotica (72%) een positieve rol zullen spelen bij het verbeteren van de arbeidstevredenheid en -taken. Bijvoorbeeld door het verminderen van handmatige handelingen en het vergroten van de automatisering, en door het stroomlijnen van workflows en het terugdringen van papierwerk.
Organisaties zoeken naar manieren om hun warehouseoperaties en activiteiten te vereenvoudigen. Ze willen voldoen aan de toegenomen vraag en de ervaringen van hun personeel verbeteren. Voortdurende innovatie van de supply chain is nodig om opkomende risico’s aan te pakken en tegelijkertijd volledig te profiteren van nieuwe kansen. Hieronder staan drie belangrijke conclusies uit het rapport, bedoeld om supplychainprofessionals te helpen een pad naar toekomstige successen te plannen.
Warehouseoperaties worden steeds uitdagender. Het is belangrijk te zorgen dat medewerkers zich gehoord, betrokken en gewaardeerd voelen. Een flink aantal respondenten vindt dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven/opleiden van werknemers voor de korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.
28% van de ondervraagden benadrukt dat verouderde IT-hardware en -software de dringendste uitdaging is. Voor bijna één op de drie ondervraagde bedrijven zorgt dat voor een aanzienlijke fiscale en technologische belemmering.
26% van de respondenten zegt dat ze moeite hebben met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen. Dit terwijl 23% zegt dat ze het moeilijk vinden om aan de hogere klantverwachtingen op het gebied van doorlooptijden te voldoen.
Henri Seroux, senior vicepresident EMEA bij Manhattan Associates: “Warehouses vormen het hart van een unified supply chain en het centrum van het fulfilmentuniversum. Het aanpakken van de uitdagingen die in het rapport worden benadrukt, is cruciaal voor het concurrentievermogen en het succes van bedrijven op de lange termijn. De bevindingen onderstrepen het belang van het vooruitkijken en het blijven integreren van nieuwe technologieën, zoals microservices en generatieve AI, om supply chains toekomstbestendig te maken en deze op zichzelf te laten uitgroeien tot inkomsten- en klantenservicedrivers. Uiteindelijk zorgt een meer unified supplychainstrategie voor efficiëntie, en dat zorgt op zijn beurt voor duurzaamheid, zowel wat economie als milieu betreft. En dat kan alleen maar goed zijn voor de winst-en-verliesrekening en de planeet.”
Lees ook:
- Magazijnbeheer voor e-commerce: Hoe inspelen op een snel veranderende online markt