Het aantal goederen dat in Nederlandse en Belgische magazijnen groeit flink. En dat moet een flinke moderniseringsslag met zich meebrengen. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.
In de afgelopen twaalf maanden constateerden supplychainprofessionals uit Nederland en België dat het aantal goederen in hun magazijnen toeneemt. Maar liefst 75% spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft 75% van de supplychainprofessionals aan dat ze hun magazijnen gaan moderniseren. En 56% is van plan om nieuwe, moderne magazijnen te openen.
Organisaties kunnen veranderingen vaak niet bijbenen
Verder blijkt dat 22% de groei niet kan opvangen en 41% heeft bestaande magazijncapaciteit vergroot. Organisaties blijken in elk geval moeite te hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Slechts 31% van de supplychainprofessionals geeft aan dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. 22% heeft moeite om met de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen, en slaagt er niet in om de capaciteit te vergroten. 41% heeft hun bestaande capaciteit intussen wel vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.
Bijna negen op de tien organisaties blijkt daarnaast moeite te hebben met behoud van bestaand personeel. 25% van de supplychainprofesionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite heeft met werven, opleiden en managen van personeel. Maar liefst 89% van de ondervraagden zegt hier moeite mee te hebben.
Wat uitdagingen van het magazijn zelf betreft is bestellingen verwerken via verschillende kanalen de belangrijkste uitdaging. 27% heeft moeite met bijvoorbeeld e-commerce of in de winkel. 25% zegt moeite te hebben om wijzigingen aan te brengen in hun magazijnactiviteiten vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) denkt dat het de eigen organisatie ontbreekt aan inzicht in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactviteiten.
Prioriteit voor investeringen in omnichannelbeheer, generatieve AI en robotica
Om te moderniseren willen velen gebruik gaan maken van generatieve AI en robotica (29%) De doorlooptijd verbeteren en cut-off-time verkorten wil 27% in het komende jaar aanpakken.
Pieter Van den Broecke, managing director van onder andere Nederland en België bij Manhattan Associates: “Consumenten bestellen steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, als ook de krappe arbeidsmarkt, stelt supplychainprofessionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken. Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supplychainprocessen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die ontstaat door retourzendingen verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”
Tip:
- Supply chains zetten vol in op automatisering om personeelskrapte
- AR en 3D-modellering brengen revolutie in supply chains